سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اساس حکمت، دوری گزیدن از نیرنگ است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :8
بازدید دیروز :6
کل بازدید :174903
تعداد کل یاداشته ها : 304
103/1/9
8:35 ع
موسیقی
مشخصات مدیروبلاگ
 
دوست[29]
«اینهایی که الان در ایران مشغول فتنه هستند این ها از اسلام هیچ اطلاع ندارند . و به حسب ان طوری که من می فهمم این ها مرتبط با امریکا هستند ولو این که اسمشان بر خلاف است و ملت ما باید این ها را رد بکنند و اعتنایی به انها نکنند و خودشان در همین سیل جمعیت ایران منحل خواهند شد.» صحیفه امام خمینی (ره) ج6-ص471

خبر مایه
"چگونه بازیچه احمدی‌نژاد نشویم" بی‌فایده بود/ مدیران رسانه‌های امریکایی هم حریف احمدی‌نژاد نشدند

 

صبح سه‌شنبه به وقت نیویورک که در واقع به وقت ایران عصر سه‌شنبه بود، رئیس‌جمهور کشورمان در جمع مدیران و سردبیران رسانه‌های مهم آمریکایی حاضر شد تا در ضمن یک مصاحبه کاری به پرسش‌های آن‌ها هم پاسخ بگوید.

به گزارش رجانیوز، در این پرسش و پاسخ تفصیلی، مسائل مهمی در مورد ایران و موضوعات جهانی مطرح شد که نماینده مردم ایران، به شایستگی از منطق ایرانی دفاع کرد و استدلال‌های ملت ایران را در مورد این موضوعات متنوع بیان کرد.

اما آنچه که در این نشست و در اثر پاسخ‌های هوشمندانه رئیس‌جمهور قابل توجه بود، ناکارآمدی همان دستورالعمل‌هایی بود که از حدود یک هفته قبل تحت عنوان جزوه‌های راهنمای "چگونه بازیچه احمدی‌نژاد نشویم" برای خبرنگاران آماده شده بود تا بلکه در جریان ششمین سفر دکتر محمود احمدی‌نژاد به نیویورک، نتیجه مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های او طبق سنوات قبلی این نباشد که تندروترین رسانه‌های امریکا را نیز مجبور کند که به پیروزی وی اعتراف کنند.

به گزارش فارس، احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی اقتصاد ایران را رو به رشد خواند و گفت: امروز در یک برنامه جامع بخش‌های گوناگون اقتصاد ما در حال شکفته شدن است. تقریبا زیر ساخت‌ها فراهم شده و در بخش صنعت در آستانه جهش بزرگ هستیم تقریبا همه نیازهای کشور را در داخل تولید می‌کنیم و صادرات صنعتی ما نیز روزافزون است.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه طی 5 سال اخیر صادرات صنعتی ایران 3 برابر شده گفت: در بخش ساختمان و مسکن سرمایه گذاری‌های گسترده‌ای در حال انجام می‌باشد. بر خلاف آمریکا ساخت و ساز مسکن در ایران روزافزون است و در شهرها و روستاها سرمایه گذاری در بخش‌های زیربنایی ساختمان گسترش یافته و طی چند سال اخیر بین 5/2 تا 3 برابر در بخش‌های گوناگون سرمایه گذاری انجام شده است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: به موازات این دو بخش خدمات نیز گسترش یافته و کشاورزی از رشد آرام و مطمئنی برخورد است.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه ما در منطقه کم آبی قرار گرفته‌ایم خاطرنشان کرد با این حال کشاورزی ما با توجه به دانش بومی در حال توسعه و گسترش است. امروز سرمایه گذاری و همچنین جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران روز افزون است.

احمدی نژاد بورس ایران را یکی از فعال ترین بورس‌ها با بازدهی بالا خواند و گفت: گرایش مردم به معاملات در بورس روز افزون است طی 5 ماه اخیر شاخص بورس در ایران بیش از 20 درصد رشد داشته معنای آن گرایش مردم به سرمایه گذاری و پس انداز بیشتر و ورود سرمایه به ایران است.

وی با بیان اینکه امروز شرایط سرمایه گذاری در ایران بسیار مهیا است افزود: فکر می‌کنیم در 5 سال آینده اقتصاد ایران یکی از 12 اقتصاد بزرگ دنیا خواهد بود. یکی از حاضران در این نشست در خصوص گفت و گو با آمریکا و 1+5 درباره برنامه هسته‌ای ایران سؤال کرد که وی گفت: ما همیشه آماده گفت و گو بودیم و الان هم آماده‌ایم. احتمال می‌دهم گفت و گوها در آینده نزدیک آغاز شود.

رئیس جمهور ادامه داد: زمانی گفت و گوها موثر خواهد بود که فضای احترام و بر پایه عدالت انجام شود.

رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا پیش بینی می‌کنید یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری اخیر از نظر قضایی مورد تعقیب قرار گیرد، اظهار داشت: نیروهای دولتی در این خصوص مطلقا اقداماتی انجام نداده‌اند.

وی در ادامه گفت: افرادی که نام بردید (همان کاندیداهای سابق ریاست جمهور) مشکلی ندارند زندگی می‌کنند نظراتشان را منتشر و فعالیت‌ دارند. بیشتر نگرانی آنها از متن مردم است و کمتر در بین مردم ظاهرا می‌شوند شاید به خاطر عکس العمل‌های مردمی به رفتارهای گذشته آنها.

محمود احمدی نژاد در پاسخ پرسش فرید زکریا از روزنامه نیویورک تایمز در خصوص صلح بین فلسطین و رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: چرا عده‌ای فکر می‌کنند بهتر از فلسطینی‌ها می‌فهمند حرف ما این است که اجازه دهید مردم فلسطین خودشان تصمیم بگیرند اینکه دیگران در جایی بنشینند و در مورد فلسطین تصمیم بگیرند کار غلطی است.
احمدی نژاد با تاکید بر اینکه راهی جز صلح نیست و بهترین کار صلح است خاطرنشان کرد: ما طرفدار صلح هستیم اما صلح باید پایدار و مبنایی باشد.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه تاکنون بارها درباره فلسطین گفت و گو شده و راه حل‌های متعددی نیز ارائه شده یادآور شد: اما هیچ کدام منجر به حل مسئله فلسطین نشده است.

وی در ادامه پرسید: آیا می‌خواهیم تجربیات گذشته را تکرار کنیم و ادامه داد: فکر نمی‌کنم هیچ انسان عاقلی حاضر باشد تجربیات شکست خورده گذشته را تکرار کند.

احمدی نژاد علت شکست در این زمینه را عدم توجه به ریشه‌های حل مشکل فلسطین دانست و گفت: 5 میلیون آواره فلسطینی باید به سرزمین خود برگردند علاوه بر آن حق حاکمیت ملی مردم فلسطین نیز باید به رسمیت شناخته شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه طبق منشور ملل متحد هر ملتی حق حاکمیت ملی دارد که باید آن را به رسمیت شناخت افزود: اجازه دهید ملت فلسطین خودش در رابطه با حق خود تصمیم بگیرد.

وی ادامه داد: کشورها و گروه‌های مختلف با هم حرف می‌‌زنند و تصمیماتی می‌گیرند زیرا ملت فلسطین حضور ندارد و به همین خاطر مشکل حل نمی‌شود.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه حمایت‌های بی جهت از رژیم صهیونیستی باید قطع شود اظهار داشت: باید اجازه دهیم ملت فلسطین خودش تصمیم بگیرد و هر تصمیمی که این ملت گرفت همه از آن تبعیت کنند.

در ادامه این مصاحبه فرید زکریا دوباره پرسید: آیا شما از تصمیمات نمایندگان مردم فلسطین حمایت می‌کنید؟ که احمدی نژاد پاسخ داد: ما می‌گوییم که نمایندگان ملت فلسطین باید تصمیم بگیرند یا ملت فلسطین در رفراندوم آزاد نظرش را اعلام کند. اینکه دشمن مردم فلسطین نماینده این مردم را تعیین کند نتیجه نمی‌دهد و با 20 سال گفت و گو هم مسئله حل نمی‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم فلسطین دولتی را که مورد تائید سازمان ملل نیز بوده انتخاب کردند یادآور شد: این در حالی بود که کشورهای اروپایی و آمریکا به رای مردم فلسطین احترام نگذاشتند و دولت منتخب مردم فلسطین را تهدید کرده تحت فشار و محاصره قرار دادند.

وی با ذکر این نکته که امروز مردم غزه از آب، غذا و دارو محروم‌اند گفت: این محرومیت بدان دلیل است که آنها به کسانی رای دادند که غیر از افرادی بود که مد نظر دشمنانشان بود.

به گفته رئیس جمهور کشورمان اگر این معادلات عوض شود مشکل فلسطین نیز حل خواهد شد.

احمدی نژاد در پاسخ به سؤال نیویورک تایمز درباره اظهارات اخیرش و همچنین اظهارات اسفندیار رحیم مشایی در مورد مکتب ایرانی و کورش و اینکه چرا این قدر راجع به کورش صحبت می‌کنید، پاسخ داد: آیا شما می‌گویید که ما راجع به تاریخ صحبت نکنیم. آیا مردم از اینکه راجع به تاریخ‌شان صحبت کنند انتقاد می‌کنند؟

در ادامه خبرنگار این روزنامه به اظهارات یکی از اعضای مجلس شورای اسلامی در این زمینه اشاره کرد که رئیس جمهور کشورمان گفت: ایران کشوری آزاد است و یک نماینده می‌تواند اظهار نظر کند. شما می‌گویید اظهار نظر نکند؟

رئیس جمهور اضافه کرد: آیا اینکه هر کسی نظری داد رئیس جمهور باید پاسخ دهد؟ هر کسی نظر خود را می‌گوید و سلایق و دیدگاه‌ها متفاوت است.

خبرنگار مذکور بار دیگر از احمدی نژاد پرسید چرا گذشته ایران برای شما مهم است؟ که وی گفت: تاریخ هویت یک ملت است و همیشه برای من مهم است ما نمی‌توانیم تاریخ را حذف کنیم اما در گذشته هم زندگی نمی‌کنیم و نگاه‌مان به آینده است. منشور کورش بعد از دهه‌ها و سده‌ها به ایران برگشت و طبیعی است که راجع به آن صحبت کنیم.

رئیس جمهور افزود: بعید می‌دانم که در افتتاح یک سد، راجع به کارخانه هلیکوپتر سازی صحبت کنیم کورش برای ما مهم است چون بخشی از هویت و تاریخ ملت ایران و نقطه افتخار برای کل بشریت است.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اقدامات کورش در لغو برده داری خاطرنشان کرد: با تاریخ برده داری در آمریکا آشنا هستید بیش از 600 هزار کشته به همراه داشت و کسی که برده داری را ملغی کرد خودش هم کشته شد اما یک مسئول ایرانی در حدود 2 هزار و 300 سال پیش برده داری را لغو کرد البته هیچ وقت در ایران برده داری نبود. او برده داری در سرزمین ‌هایی که به ایران پیوسته بود را لغو کرد. آیا گفتن این حرف‌ها به نظر شما بد است؟

همان خبرنگار گفت مردم ایران انتقاد می‌کنند که شما راجع به تاریخ ایران صحبت می‌کنید که احمدی نژاد گفت: نماینده مردم ایران در حال حاضر رو به روی شما نشسته و می‌تواند نظر مردم ایران را مطرح کند.

یکی از حاضران در جلسه در خصوص اظهارات فیدل کاسترو درباره هولوکاست سؤال کرد و از احمدی نژاد پرسید پاسخ شما به فیدل کاسترو چیست که رئیس جمهور گفت: باید اجازه دهیم همه افراد اظهار نظر کنند. آقای فیدل کاسترو شخصیت شناخته شده‌ای است و می‌تواند نظرات خود را داشته باشد ما بر سر نظریه‌ها دعوا نداریم.

احمدی نژاد ادامه داد: وزیر خارجه کوبا اخیرا در ملاقات با آقای متکی عنوان کرد که کاسترو در مصاحبه اخیرش هیچ حرفی جز حمایت از ایران نداشته باید با ایشان یا وزیر خارجه این کشور صحبت کنیم و ببییم نظراتش چیست.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه ما دو سؤال راجع به هوکوکاست بیان کردیم خاطرنشان کرد: من هنوز پاسخ آنها را دریافت نکردم اما به یهودی ستیزی متهم شدم. کورش یهودیت را از ظلم یک حاکم ظالم نجات داد و نزدیک به سه هزار سال یهودیان در ایران در آرامش زندگی می‌کنند. نزدیک به 20 هزار یهودی در ایران زندگی می‌کنند و نماینده دارند و این در حالی است که سایرین به ازای 150 تا 200 هزار نفر نماینده در مجلس دارند. یهودیان مثل بقیه مردم ایران زندگی می‌کنند.

احمدی نژاد هولوکاست را با یهودی ستیزی مرتبط ندانست و گفت: حادثه‌ای رخ داد و به بهانه آن چند سال در فلسطین و خاورمیانه جنگ ناامنی هزاران نفر کشته شدند و چند جنگ بزرگ در منطقه تحمیل شد. ما سؤال کردیم چرا اجازه تحقیقاتی تاریخی داده نمی‌شود. چرا در غرب مدعی آزادی اندیشی اجازه نمی‌دهند راجع به واقعه‌ای تاریخی تحقیقات صورت گیرد. این بد است که به دنیا تحمیل کنیم که آنچه ما می‌گوییم همه باید بپذیرند. دنیا این را نمی‌پذیرد. و کسی زیر بار نمی‌رود که عده‌ای بگویند برداشت ما از تاریخ این است و همه باید پیذیرند.

رئیس جمهور گفت: سوال دوم ما این بود که این حادثه در کجا واقع شده و چرا مردم فلسطین آن را باید جبران کنند. جالب است در جلسه امروز 2 سؤال متفاوت مطرح می‌شود یکی از دوستان می‌گوید چرا به مسائل تاریخی می‌پردازید و از طرف دیگر دوستی عنوان می‌کند که چرا راجع به یک مسئله تاریخی اینقدر حساسیت وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر مسائل تاریخی مهم نیست چرا این قدر حساسیت وجود دارد و چرا برای سیاسیون اینقدر حساسیت است. سیاسیون به مسائل تاریخی خیلی حساسیت ندارند محققین و دانشگاهیان و مردم به مسائل تاریخی حساس هستند چطور در موضوع هولوکاست اینقدر حساس‌اند که اگر کسی بر خلاف نقطه نظارت آنها نظری را اعلام کند به آن حمله می‌شود.

رئیس جمهور کشورمان صهیونیسم را یک حزب توسعه طلب خواند که اندیشه‌اش نژادی و جنگ افروزانه است و ترور و تهدید می‌کند و افزود: فکر می‌کنم کسی با این کارها موافق باشد.

وی با اشاره به اوضاع غزه گفت: الان در غزه چه می‌گذرد مردمی در خانه خودشان به مدت 3 سال است در محاصره قرار دارند پس حقوق بشر کجاست. مگر اینها انسان نیستند.

احمدی نژاد با بیان اینکه حقوق بشر فقط با یک تفسیر خاص در دنیای امروز مد نظر قرار می‌گیرد گفت: باید نگاه‌ها را عوض کنیم باید به همه ملت‌ها احترام بگذاریم اگر قانونی است باید برای همه یکسان باشد. اگر حقوق بشر است برای همه یکسان باشد.

رئیس جمهور گفت: اینکه در گذشته قومی درگیر شود و هزار نفر کشته شود آیا باید به جبران آن امروز عده‌ای را بکشند؟

به گفته احمدی نژاد اگر درگیری‌های تاریخی را زنده کنیم امنیت و صلحی باقی نمی‌ماند. اینکه قومی در تاریخ آسیب دیده آیا حق دارد به دیگران آسیب برساند. این منطق نمی‌تواند دنیا را اداره کند.

دکتر احمدی نژاد در ادامه صبحانه کاری با سردبیران رسانه های آمریکایی در نیویورک در پاسخ به سوال یکی از حاضران مبنی بر اینکه بعد از دو سال ورود اوباما به کاخ سفید شما چه چشم اندازی را برای روابط تهران و واشنگتن ارزیابی می کنید؟ گفت: ما منتظریم رفتار و سیاست های آمریکا اصلاح شود و قدم هایی که از سوی آمریکا برداشته می شود ،از موضع برابر باشد.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد آمریکا باید اصلاح شود، افزود: اگر کسی فکر می کند با قطعنامه و تهدید مشکل حل می شود، این تجربه ای شکست خورده است. باید در فضای عادلانه و در شرایط برابر و بدون پیش شرط با هم گفت و گو کنیم، بدون اینکه کسی نتیجه ای را تحمیل کند.

به گفته رئیس جمهور کشورمان ،گفت و گو نباید ابزاری برای تحمیل نتیجه باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره رابطه اش با مقام معظم رهبری و اینکه روسای دولت های گذشته نظیر خاتمی و هاشمی رفسنجانی انتقاد کرده و می گویند احمدی نژاد در دور اول انتخابات ریاست جمهوری دست مقام معظم رهبری را بوسید ولی در دوره دوم شانه ایشان را بوسید؟ خاطرنشان کرد: رابطه ما با مقام معظم رهبری بسیار صمیمی است. در ایران روابط اعتقادی است، مادی نیست که با تغییرات دچار آسیب و تحول شود.

رئیس جمهور ادامه داد: آقای خاتمی و هاشمی در دو انتخابات در موضع رقیب دولت حضور یافتند و حرف هایشان را زدند اما مردم فرد دیگری را انتخاب کردند. آنها محترم هستند و دو شهروند ایرانی می باشند و حق اظهارنظر دارند.

احمدی نژاد پرسید: آیا در آمریکا اظهارنظرات متفاوت وجود ندارد؟

وی در خصوص تحریم ها علیه ایران با بیان اینکه 30 سال است ایران در تحریم است، گفت: وقتی صدام به ایران حمله کرد همزمان ایران تحریم شد و همان تحریم کنندگان امروز حامی صدام بودند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران امروز بسیار پیشرفته تر، آبادتر و مقتدرتر است، اظهار داشت: اگر تحریم های قبلی اثر داشته باشد این تحریم ها (کنونی) بی اثر است.

احمدی نژاد ادبیات تحریم را متعلق به گذشته دانست و گفت: به یک ملت بزرگ، تمدن ساز و منطقی می گویند ما تحریم می کنیم و شما را تحت فشار قرار می دهیم تا حرف های ما را بپذیرید که این روشی شکست خورده است.

وی افزود: در شرایطی که رقابت های میلیمتری در اقتصاد به دنبال فتح بازارهای جدید است، تحریم بی معناست.دولت آمریکا 30 سال است که با ایران رابطه اقتصادی ندارد، چه کسی را می خواهد تحریم کند. می خواهد دیگران را وادار کند با ایران رابطه اقتصادی نداشته باشند؟ فکر می کنید موفق می شود؟

رئیس جمهور با بیان اینکه سطح روابط اقتصادی ایران با اروپا در حال حاضر 23 میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: برخی از کشورهای اروپایی بعد از تحریم، مبادلاتشان با ایران افزایش یافته است. اگر همه 23 میلیارد دلار هم قطع شود، به اقتصاد ایران آسیبی نمی زند و به سرعت قابل جایگزینی است. ما مشکلی نمی بینیم.

تضمینی داده نشده که سوخت 20 درصد را تامین می‌کنند

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه سال گذشته در مذاکرات اعلام کردند یک سال طول می کشد تا سوخت 20 درصد را تامین کنند، گفت: اخیراً می گویند دو سال به طول می انجامد. ضمن اینکه تا به حال تضمینی به ما داده نشده که سوخت تامین شود.

احمدی نژاد در ادامه جلسه صبحانه کاری با سردبیران رسانه های مهم آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگار "وال استریت ژورنال " با بیان اینکه سال گذشته در ایران رفراندوم برگزار شد، گفت: من در انتخابات نظراتم را بیان کردم هم در مورد هسته ای و هم درباره فلسطین و گفتم انتخابات، رفراندوم است.

وی افزود: در کدام رفراندوم بیش از 85 درصد مردم شرکت می کنند. رفراندوم از این شفاف تر که نمی تواند باشد.

رئیس جمهور همچنین گفت که همه ملت ایران در موضوع هسته ای یکپارچه اند.

احمدی نژاد در پاسخ به سوال دیگر این روزنامه درباره زندانیان سیاسی در ایران، خاطرنشان کرد: به نظرم شما ساختار قوه قضاییه ایران را نمی شناسید! بدون اجازه قوه قضاییه کسی حق ندارد کسی را دستگیر کند. هر اقدامی انجام شود زیر نظر قاضی است و نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات ضابط قوه قضاییه هستند. دولت اجازه ندارد، بدون مجوز کسی را دستگیر کند.

وی افزود: ما کسی را بدون دستور قضایی در زندان نداریم. قوه قضاییه مستقل است و زیر نظر دولت نیست و من نمی توانم به آنها دستور بدهم. وزارت اطلاعات هم تابع دستگاه قضایی است و بدون حکم قضایی نمی تواند یک نفر را حتی یک ساعت بازداشت کند. بازداشت در ایران فقط با دستور قاضی امکانپذیر است.

رئیس جمهور با بیان اینکه منتقدان دولت هم آزاداند، اظهار داشت: رهبران مخالفان دولت نیز آزادند. اگر کسی تخلفی کرده و با پلیس درگیر شده و آشوبی ایجاد کرده و دستگیر شده، ارتباطی به دولت ندارد. افراد در سطوح مختلف تندترین انتقادات را به دولت دارند.

احمدی نژاد درباره رآکتور تحقیقاتی تهران و در پاسخ به این سوال که آیا ایران آماده است در صورتی که جامعه بین الملل سوخت 20 درصد را در اختیار آن قرار دهد، تولید سوخت 20 درصد را تعلیق کند؟ گفت: رآکتور تهران داروی مورد نیاز حداقل 850 هزار نفر را در سال تامین می کند و ماموریتی کاملا انسانی دارد. طبق مقررات آژانس همه دولت های عضو موظفند سوخت مورد نیاز بقیه اعضا را تامین کنند. سوخت این رآکتور در حال تمام شدن است.

وی افزود: در سال گذشته طبق قانون نامه ای را به آژانس ارسال کردیم که به اعضای دارنده سوخت اعلام کند سوخت مورد نیاز ما را تامین کنند ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاد و تامین سوخت را به تصمیمات سیاسی و شرایط سیاسی منوط کردند و ما مجبور شدیم تولید سوخت را به دلیل نیازمان، آغاز کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: سال گذشته در مذاکرات اعلام کردند یک سال طول می کشد تا این سوخت را تامین کنند اخیرا می گویند دو سال به طول می انجامد. ضمن اینکه تا به حال تضمینی به ما داده نشده که سوخت ما تامین شود.

وی افزود: ما در گذشته چند قرارداد با کشورهایی که در حال حاضر با آنها مذاکره می کنیم داشتیم ولی آنها این قراردادها را یک جانبه لغو کردند و هنوز هم پول ملت ایران را نداده اند.

احمدی نژاد با بیان اینکه اخیرا قرار است دوباره مذاکراتی انجام شود، گفت: هر تصمیمی تابع شرایط مذاکره و نتایج مذاکره خواهد بود. ما از ابتدا اصراری بر تولید سوخت 20 درصد نداشتیم اما باید نیاز مردم خود را تامین کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: تا به حال تضمین قابل قبولی داده نشده که مطمئن باشیم سوخت تامین می شود. سوخت 20 درصد آسیبی به محیط زیست نمی رساند و مطلقا ارتباطی با سلاح هسته ای ندارد. به نحوی تبلیغ می کنند که انگار یک گام نزدیک به بمب است.

وی با تأکید بر اینکه سوخت 20 درصد مطلقا مصرف نظامی ندارد، اظهار داشت: ما طبق مقررات آژانس حق داریم سوخت 20 درصد را تولید کنیم و منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.

احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که گفته می شود سال گذشته توافق در زمینه تامین سوخت 20 درصد صورت گرفت ولی ایران زیر آن زد، خاطرنشان کرد: چرا باید زیر آن بزنیم؟ اگر 20 درصد را به ما می دادند برای ما ارزانتر بود. ما مجبور شدیم کارخانه ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: برای صفحه سوخت مجبور شدیم کارخانه جدیدی راه بیندازیم و هزینه زیادی صرف کنیم. اگر 100 کیلوگرم سوخت داشتیم می توانست تا چند سال نیاز ما را تامین کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این تجهیزات و تکنولوژی خیلی زودتر از دو سالی که طرف مذاکره اعلام کرد که به اضافه یک سالی که گذشت می شود سه سال، به بهره برداری خواهد رسید. ما زیر آن نزدیم. کسانی که قرار بود سوخت را بدهند شرایطی را گذاشتند که قابل قبول نبود.

وی با بیان اینکه بیانیه تهران بر تبادل سوخت تأکید داشت، افزود: اما با بداخلاقی (قطعنامه) مواجه شد.

رفتار آژانس تبعیض‌آلود است

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه رفتار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران تبعیض‌آلود است گفت که اگر ایران متحد آمریکا بود، آیا آژانس اینگونه رفتار می‌کرد و آیا جرئت این کار داشت.

احمدی‌نژاد در ادامه صبحانه کاری‌اش با جمعی از رسانه‌های آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته‌ای کشورمان و ادعاهای مطرح شده مبنی بر عدم فعالیت سانتریفیوژها در نطنز اظهار داشت:‌ سانتریفیوژها مثل هر کارخانه دیگری نیازمند تعمیر و نگهداری است.هر قطعه‌ای عمری دارد و زمانی عمرش تمام شد باید تعمیر شود. نطنز هم همین‌طور است آنجا دائم تعمیر و نگهداری می‌شود و مشکل خاصی وجود ندارد و به کار خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: ما درحال توسعه دادن آن هستیم چون اولین نیروگاه اتمی ما در آستانه افتتاح است و سالی 27 تن سوخت 5/3 درصد نیاز دارد که باید تولید کنیم. بنابراین نطنز و جاهای مشابه آن را برای تولید سوخت مورد نیاز باید توسعه دهیم.

رئیس جمهور گفت:‌ ضمن اینکه تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای در برنامه ماست که فعلا یک هزار مگاوات آن فعال شده و در مورد 4 هزار مگاوات هم داریم گفت‌وگو می‌کنیم که امیدواریم به قرارداد برسیم.

وی افزود: سوخت را هم باید تأمین کنیم و یا مطمئن شویم که تأمین شود اما هنوز مطمئن نیستیم که تامین شود.

رئیس جمهور کشورمان موضوع هسته‌ای کشورمان را سیاسی خواند و پرسید: چرا باید جزئیات فعالیت‌‌ هسته‌ای ما در رسانه‌ها باشد آژانس امین کشورهای عضو است و طبق اساسنامه اجازه ندارد اسناد و اطلاعات هسته‌ای کشورها را منتشر کند. ولی چرا ایران استثناء است و خلاف قانون عمل شده چرا جزئیات برنامه ما را آژانس در اختیار دیگران حتی دشمنان ما قرار می‌دهد.

وی بار دیگر با بیان اینکه آژانس تحت فشار سیاسی قرار دارد، افزود: گزارشات آژانس با صراحت بیش از 14 بار اعلام کرد که هیچ انحرافی در فعالیت‌های ایران مشاهده نشده اما آنجا که حرف سیاسی است حرف‌های سیاسی می‌زنند ما بیشترین همکاری را با آژانس داشتیم البته برخی جاها فراقانونی فعالیت کرد.

رئیس جمهور اضافه کرد:‌ آژانس نباید از ما توقع داشته باشد که خلاف قانون عمل کنیم. در اجلاس اخیر بازنگری معاهده MPT در نیویورک همه کشورها اعلام کردند که رژیم صهیونیستی باید به MPT بپیوندد. در مورد کشورهایی که بمب اتم دارد و آن را توسعه و ارتقاء می‌دهند و خلع سلاح را نمی‌پذیرفته‌اند گزارشی نیست اما با زور و اطلاعات غلط اصرار دارند که بگویند در ایران خبری است.

به گفته احمدی‌نژاد همه باید کمک کنیم تا روش‌ها عوض شود.

رئیس جمهور اضافه کرد: کسانی که از این روش‌ها استفاده می‌کنند ضرر خواهند کرد و نمی‌توان با یک جانبه گرایی و اقدامات تبعیض‌آلود دنیا را اداره کرد.

وی با بیان اینکه دوربین‌های آژانس در تاسیسات هسته‌ای ایران مستقرند و بازرسان آژانس هم سرکشی می‌کنند، خاطرنشان کرد: تا الان حتی یک گرم اختلاس در محاسبات مواد هسته‌ای ایران گزارش نشده است اما اگر آژانس خارج از قانون بخواهد با کسی صحبت کرده و بازرسی کند، این اجازه داده نمی‌شود. هیچ کشوری استقلال خود را تحویل آژانس و سیاستمداران نخواهد داد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر ایران چیزی برای پنهان کردن ندارد، چرا اجازه مصاحبه با فکورزاده را نمی‌دهد، پاسخ داد:‌ آیا دولت آمریکا اجازه می‌دهد که ما با دانشمندان هسته‌‌ای او مصاحبه کنیم و از تأسیساتش بازرسی کنیم. اگر قرار باشد رابطه ما با آژانس برخلاف قانون تنظیم شود دیگر حق نمی‌ماند. آژانس موظف به اجرای قانون است. و رفتار آژانس تبعیض‌آلود می‌باشد.

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر ایران متحد آمریکا بود آیا آژانس اینگونه رفتار می‌کرد؟ آیا اصلا جرئت این کار را داشت؟‌ آیا آژانس جرئت دارد راجع به اسرائیل حرف بزند؟ جرئت ندارد چون تحت سیطره سیاسی قرار دارد.

به گفته احمدی‌نژاد هرچه آژانس اقدامات خلاف قانون انجام دهد اعتبار خود را زیر سؤال برده است.

رئیس جمهور فعالیت هسته‌ای ایران را قانونی خواند و افزود:‌ زمانی که آژانس موضع سیاسی اتخاذ می‌کند اعتبار خود را مخدوش می‌سازد.

به گفته وی باید اجازه دهند آژانس قانونی عمل کند چرا که هرنوع تحمیل غیرقانونی به آژانس، شرایط را سخت‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه ایران به 6 سؤال آژانس پاسخ داد و تاییدیه آن را دریافت کرد. هر روز ادعا کند باید قانونی باشد، کشورهای جزیره‌ای وسط اقیانوس چنین تحمیلی را نمی‌پذیرد ایران که جای خود دارد.

احمدی‌نژاد درباره فروش تسلیحات توسط آمریکا به عربستان و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس، اظهار داشت: این بعلت شدت صلح‌دوستی دولت آمریکاست کشورهای منطقه هم نمی‌توانند نخرند چون اقتصاد امریکا دچار مشکل است و باید بفروشد ما مشکلی نداریم و اینها برای ما تهدید محسوب نمی‌شود.

احمدی‌نژاد ادامه داد:‌ اینکه کشورهای منطقه اسلحه بخرند ما با آنها مشکلی نداریم اما کسانی که اسلحه می‌فروشند باید توجه داشته باشند که این اسلحه‌ها با چرخش سیاسی ممکن است در اختیار دیگران قرار گیرد.

راهی به جز گفت‌وگو با ایران برای غرب وجود ندارد

رئیس جمهور کشورمان بهترین راه را گفت‌وگو خواند و تصریح کرد که راهی به جز گفت‌وگو با ایران برای غرب وجود ندارد.

احمدی نژاد در ادامه صبحانه کاری با سردبیران و مدیران رسانه‌های آمریکایی در پاسخ به سؤالی درباره مشکلات اقتصادی در ایران و بیکاری، اظهارداشت: مشکلات اقتصادی در حال حاضر همه‌گیر است و در همه جای دنیا وجود دارد، امروز نسبت بیکاران در آمریکا بیش از ایران است و بحران اقتصادی در ایران کمتر از آمریکاست.

وی افزود: ما ناراحتیم که جوانان در ایران، آمریکا و دیگر کشورها نمی‌توانند شغل مناسب پیدا کنند. راه حل این است که مناسبات ظالمانه اقتصادی اصلاح شود.

رئیس جمهور با ذکر این نکته که در آمریکا 80 درصد ثروت در اختیار 10 درصد جامعه است، اظهار داشت: زمانی این اندیشه جهانی شود همه دنیا دچار مشکل می شود،1400 میلیارد دلار کسری بودجه دولت آمریکاست و معنای این حرف بیکاری در سایر کشورها و تورم در سایر کشورهاست.

احمدی نژاد با بیان اینکه ریشه مشکلات اقتصادی ما به دیگران بر می‌گردد، خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصادی دنیا ناشی از نظام سرمایه داری و در رأس آنها آمریکاست، اینها باید اصلاح شود، خوشحال نیستم جوانان ما برای شغل دچار مشکل هستند اما ریشه این مشکل در ایران نیست و در همه جای دنیا می توانید مشاهده کنید که ریشه آن در نظام سرمایه داری و بی عدالتی است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره سوخت 20 درصد با بیان اینکه مصرف سوخت 20 درصد در دنیا کم است، اظهارداشت: سوخت رآکتور تولید برق از لحاظ اقتصادی به نفع ماست. در مقایسه با سوخت فسیلی هزینه آن 5 الی 6 برابر کمتر است، ضمن اینکه با محیط زیست هماهنگ تر است و آلودگی ندارد. ما به دنبال تولید سوخت برای نیروگاه های برقی هستیم.

احمدی نژاد در پاسخ به این پرسش که به نظر نمی رسد ایران متقاعد شود که اورانیوم را غنی سازی نکند، گفت: به چه دلیل باید این کار را بکند؟ غنی سازی در دنیا ممنوع نیست. قوانین اجازه این کار را داده است.

وی درباره مذاکره با غرب و نیاز به میانجی که سوال دیگری بود، خاطرنشان کرد: میانجی لازم نیست. راهی جز گفت‌وگو با ایران برای غرب وجود ندارد. بهترین راه گفت‌وگو است و ما همیشه آماده گفت وگو در شرایط عادلانه و همراه با احترام بودیم.

رئیس جمهور افزود: برخی تصور می کردند با استفاده از تحریم و قطعنامه و فشارهای سیاسی می توانند کار را جلو ببرند. کسی نمی تواند با ایران درگیر شود و زمینه، دلیل و توجیهی هم ندارد. کسی درگیر شود نتیجه اش معلوم است. فکر می کنیم در آمریکا و جاهای دیگر عقلای خیلی زیادی هستند که تصمیم منطقی و درست اتخاذ می کنند.

خبرنگار ABC از احمدی نژاد پرسید چه کسی مسئول آزادی سارا شورد (تبعه آمریکایی بازداشت شده در ایران) بود آیا به خاطر عطوفت شخصی شما آزاد شد؟ که وی پاسخ داد: هر دوی اینها بود. از دستگاه قضایی خواهش کردم حداکثر فرصت و تخفیف را بدهد و آنها براساس قوانین و با قید ضمانت او را آزاد کردند و کاری انسانی بود.

وی در پاسخ به سوال شبکه NBC درباره حمله رژیم صهیونیستی به ایران با موافقت آمریکا و از طریق عبور از آسمان عراق، گفت: آیا شما فکر می کنید کسی به ایران حمله می کند؟ آیا کسی در دنیا هست که به حمله به ایران فکر کند؟ من فکر نمی کنم.

احمدی نژاد موقعیت و جایگاه ایران در جهان را مورد اشاره قرار داد و افزود: رژیم صهیونیستی خیلی کوچک است و در محاسبات ما جایی ندارد. حتی اگر عراق فاصله بین ما و آنها نبود باز هم قادر نبودند اقدامی علیه ما انجام دهند. به چه دلیلی باید چنین کنند؟ اگر منطقی دارند بیاورند، زمانی در منطق کم می آورند حرف از جنگ می زنند.

وی ادامه داد: فکر نمی کنم در آمریکا کسانی باشند که به جنگ فکر کنند. آمریکا در هیچ جنگی جدی وارد نشد و در هیچ جنگی هم جدی پیروز نشده است. نه در عراق، کره، ویتنام، افغانستان و...

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در جنگ هایی که آمریکا جدی نبوده نتوانسته کاری را جلو ببرد چه کسی فکر می کند در جنگ جدی کاری را پیش ببرد. جنگ که بمباران نیست. اینها بیشتر بازی سیاسی است. مگر رژیم صهیونیستی اجازه دارد بدون نظر مسئولان دولت آمریکا اقدام کند؟ مگر موجود مستقلی است؟ اگر دولت آمریکا نباشد اسرائیل وجود ندارد.

احمدی نژاد طرح این گونه مسائل را در راستای فضای تبلیغاتی و رسانه ای ارزیابی کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره حمله اسرائیل به عراق، خاطرنشان کرد: ما راجع به عراق صحبت نمی کنیم درباره ایران صحبت می کنیم.

رئیس جمهور در پیامی به دولت آمریکا و اوباما، اظهار داشت: رویکرد باید عوض شود. تا زمانی دولت آمریکا به دنبال سلطه بر ایران و خاورمیانه است مشکل حل نخواهد شد. باید اعلام کنند ملت های خاورمیانه مستقل هستند و نباید در امور خاورمیانه و ایران دخالت کنند.

وی با بیان اینکه دائما اظهارنظر می کنند البته اثری ندارد، افزود: وقتی مسئولان آمریکایی درباره مسائل ایران اظهارنظر می کنند باعث ارتقای جایگاه دولت ایران می شود.

احمدی نژاد اضافه کرد: دولت آمریکا باید منافع ملت آمریکا را در نظر بگیرد و به منافع سایر ملت ها احترام بگذارد.سود مردم آمریکا در تعامل با ایران و مردم خاورمیانه است.

وی ادامه داد: جهت گیری کنونی جهت گیری سلطه بر خاورمیانه است و این باید به همکاری با خاورمیانه تبدیل شود. باید آمریکا اقدام و لوازم آن را تهیه کند. به جای فروختن سلاح، به کشورهای این منطقه کارخانه بفروشد.

خبرنگاری در پایان از احمدی نژاد پرسید اگر آقای مشایی رئیس جمهور شود شما حمایت می کنید؟ که وی پاسخ داد: هنوز سه سال به انتخابات آینده ایران مانده است.


  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ به طور جمعی تولد تون مبارک باد