سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه خداوند، بنده ای را دوست بدارد، راستیرا به او الهام می کند. [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :12
بازدید دیروز :16
کل بازدید :174923
تعداد کل یاداشته ها : 304
103/1/10
11:42 ص
موسیقی
مشخصات مدیروبلاگ
 
دوست[29]
«اینهایی که الان در ایران مشغول فتنه هستند این ها از اسلام هیچ اطلاع ندارند . و به حسب ان طوری که من می فهمم این ها مرتبط با امریکا هستند ولو این که اسمشان بر خلاف است و ملت ما باید این ها را رد بکنند و اعتنایی به انها نکنند و خودشان در همین سیل جمعیت ایران منحل خواهند شد.» صحیفه امام خمینی (ره) ج6-ص471

خبر مایه
جایگاه ریاست جمهوری درقانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
گروه اسناد و اطلاع رسانی - انتخابات ریاست جمهوری در ایران، نه تنها انتخاب شخص اول قوه مجریه محسوب می شود، بلکه نماد مشارکت مردم در نظام مردم سالار دینی است.
آنچه در پی خواهد آمد، اشاره به اصول یکصدوسیزدهم تا یکصدوبیست وسوم قانون اساسی است که مربوط به عالیترین مقام رسمی کشور پس از مقام رهبری یعنی رییس جمهور است.
1) جایگاه رئیس جمهور (اصل یکصدوسیزدهم)
"پس از مقام رهبری، رئیس جمهور عالیترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می شود بر عهده دارد."
2) دوران رئیس جمهوری (اصل یکصد و چهاردهم)
"رئیس جمهور برای مدت چهار سال با رأی مستقیم مردم انتخاب می شود و انتخاب مجدد او به صورت متوالی تنها برای یک دوره، بلامانع است."
3) شرایط رئیس جمهور (اصل یکصد و پانزدهم)
"رئیس جمهوری باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر هستند، انتخاب شود:
ایرانی الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر ، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور."
4) اعلام آمادگی نامزدهای ریاست جمهوری ( اصل یکصدوشانزدهم):
"نامزدهای ریاست جمهوری باید قبل از انتخابات، آمادگی خود را رسما اعلام کنند. نحوه برگزاری انتخاب رئیس جمهوری را قانون معین می کند".
5) انتخاب ریاست جمهوری (اصل یکصد و هفدهم)
"رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت کنندگان انتخاب می شود. اما هرگاه در دور نخست هیچ یک از نامزدها چنین اکثریتی را بدست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای باردوم رأی گرفته می شود. در دور دوم تنها دو نفر از نامزدها که در دور نخست آرای بیشتری داشته اند، شرکت می کنند. ولی اگر برخی از نامزدهای دارند? آرای بیشتر، از شرکت در انتخابات منصرف شوند، از میان سایرین دو نفر که در دور نخست بیش از دیگران رأی آورده اند، برای انتخاب مجدد معرفی می شوند."
6) نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری (اصل یکصد و هجدهم)
"مسئولیت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری طبق اصل نودونهم بر عهده شورای نگهبان است ولی قبل از تشکیل نخستین شورای نگهبان بر عهده انجمن نظارتی است که قانون تعیین می کند."
7) انتخاب رئیس جمهور جدید (اصل یکصد و نوزدهم):
"انتخاب رئیس جمهور جدید باید حداقل یک ماه پیش از پایان دوره ریاست جمهوری قبلی انجام شده باشد و در فاصله انتخاب رئیس جمهور جدید و پایان دوره ریاست جمهوری سابق، رئیس جمهورپیشین وظایف رئیس جمهوری را انجام می دهد."
8) تمدید استثنایی انتخابات ریاست جمهوری (اصل یکصدوبیستم):
"هرگاه در فاصله ده روز پیش از رأی گیری یکی از نامزدهائی که صلاحیت او طبق این قانون احرازشده فوت کند، انتخابات به مدت دوهفته به تأخیر می افتد. اگر در فاصله دورنخست و یا دور دوم نیزیکی از دو نفر حائز اکثریت دور نخست فوت کند، مهلت انتخابات برای دو هفته تمدید می شود."
9) سوگند رئیس جمهور (اصل یکصد و بیست و یکم):
"رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی در جلسه ای که با حضور رئیس قوه قضاییه و اعضای شورای نگهبان تشکیل می شود، به ترتیب زیر سوگند یاد می کند و سوگندنامه را امضا می نماید."
بسم الله الرحمن الرحیم
"من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یا د می کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیتهایی که بر عهده گرفته ام ، به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است، حمایت کنم . در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آنرا به منتخب ملت پس از خود بسپارم".
10 ) مسئولیت پذیری رئیس جمهور (اصل یکصد و بیست و دوم):
"رئیس جمهور در حدود اختیارات و وظایفی که به موجب قانون اساسی و یا قوانین عادی برعهده دارد در برابر ملت، رهبر و مجلس شورای اسلامی مسئول است."
11 ) وظایف رئیس جمهور (اصل یکصد و بیست و سوم):
"رئیس جمهور موظف است مصوبات مجلس یا نتیجه همه پرسی را پس از طی مراحل قانونی و ابلاغ به وی، امضا کند و برای اجرا در اختیار مسئولان بگذارد."
** نظارت بر انتخابات
براساس ماده هشت قانون انتخابات، نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری به عهده شورای نگهبان می باشد. این نظارت عام و در تمام مراحل و در کلیه امور مربوط به انتخابات جاری است .
در ماده چهار ‌‌قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران آمده است : هیأت مرکزی نظارت، بر کلیه مراحل انتخابات و جریانهای انتخاباتی و اقدامات وزارت کشور و هیأتهای اجرایی که در انتخابات مؤثر است‌ و آنچه مربوط به صحت انتخابات می‌شود نظارت خواهد کرد.

  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ به طور جمعی تولد تون مبارک باد