سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پرخوری حجاب تیز فهمی است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :4
بازدید دیروز :21
کل بازدید :175893
تعداد کل یاداشته ها : 304
103/2/26
8:3 ص
موسیقی
مشخصات مدیروبلاگ
 
دوست[29]
«اینهایی که الان در ایران مشغول فتنه هستند این ها از اسلام هیچ اطلاع ندارند . و به حسب ان طوری که من می فهمم این ها مرتبط با امریکا هستند ولو این که اسمشان بر خلاف است و ملت ما باید این ها را رد بکنند و اعتنایی به انها نکنند و خودشان در همین سیل جمعیت ایران منحل خواهند شد.» صحیفه امام خمینی (ره) ج6-ص471

خبر مایه
معاون آموزشی وزارت علوم در نشست خبری تشریح کرد:
اطلاعاتی درباره پذیرش دانشجوی دکترای پیوسته؛ علت بازنشستگی برخی اساتید

خبرگزاری فارس: معاون آموزشی وزارت علوم گفت: آیین‌نامه‌ پذیرش دانشجویان دکترای پیوسته در حال شکل‌گیری است و تا مهر ابلاغ می‌شود.


به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاری فارس، حسین نادری‌منش، معاون آموزشی وزارت علوم در نشستی خبری با تأکید بر این‌که در حال حاضر بحث افزایش کیفی دانشگاه‌ها مد نظر وزات علوم است، گفت: بر اساس طرح آمایش سرزمین اطلاعات آماری دانشگاه‌های کشور استخراج شده است.

وی با بیان این‌که عدم وجود آمار دقیق از دانشگاه‌ها یکی از مشکلات اصلی وزارت علوم بود، افزود: در حال حاضر این مشکل برطرف شده و آمار دقیق دانشگاه‌ها و اطلاعات آنها استخراج شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم اظهار کرد: کمیته راهبردی در ستاد معاونت آموزشی شکل گرفته است و این کمیته هفته‌ای یکبار جلسه برگزار می‌کند.

وی گفت: در بحث آمایش سرزمین کارگروه‌های استانی با محوریت دانشگاه مادر شکل گرفته است و امیدواریم بخش‌های اجرایی این فعالیت‌ها در مهر ماه وارد فاز اجرایی شود. همچنین کاگروه‌های ویژه بر اساس اولویت کشور و اسناد بالادستی از جمله کارگروه‌های هنر و انرژی در حال شکل‌گیری است.

* تغییرات و دو مرحله‌ای شدن آزمون کارشناسی ارشد در حال بررسی است

نادری‌منش درباره تغییرات آزمون کارشناسی ارشد گفت: دو مرحله‌ای شدن آزمون کارشناسی ارشد در دست بررسی است و در حال حاضر نیز هر دانشگاهی که خواستار باشد دانشجوی ارشد خود را به صورت دو مرحله‌ای پذیرش کند با اعلام به وزارت علوم این مورد بررسی می‌شود.

نادری‌منش با تأکید بر این‌که هر سرفصل آموزشی که بیش از 5 سال عمر داشته باشد باید بازنگری شود، گفت: باید سرفصلی که قرار است در دانشگاه اجرا شود توسط اساتید خبره دانشگاه بررسی شود.

وی ادامه داد: در محتوا کمیته‌های جدی برای بررسی ارزیابی، بهینه‌سازی در محتوا در حال شکل‌گیری است و شکل‌گیری آنها جزء اولویت‌های جدی امسال و سال بعد خواهد بود.

معاون آمورشی وزارت علوم با بیان این‌که زیرساخت‌های توسعه به طور خیلی جدی شکل گرفته است، گفت: مقالات ISI در سال 1378 هزار و 30 مقاله بود، این آمار در سال 88 به 14 هزار و 50 مقاله رسیده است، یعنی طی 10سال 13 برابر رشد کرده است.

وی با بیان این‌که از نظر سرعت رشد علم، بر اساس مقالات، طی30 سال گذشته نسبت به میانگین جهان 11 برابر رشد داشته‌ایم، گفت: در فناوری لیزری حتی از کشورهایی همچون چین جلوتر هستیم و از نظر نوع کیفیت در مرحله دوم و سوم قرار داریم، در نانو بر اساس گزارشات ارائه شده رتبه‌ ایران در مقالات 14 است و رتبه‌های 13 و 15 کشورهای روسیه و استرالیا قرار دارند.

نادری‌منش گفت: در حال حاضر 3.5 میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند و حدود 30 درصد جوانانی که در سن دانشگاه قرار دارند در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند.

وی با بیان این‌که در مقاطع کارشناسی و کاردانی سال گذشته و امسال برخی از صندلی‌های دانشگاه‌ها پر نشده است، گفت: در پیشرفته‌ترین دانشگاه‌های دنیا میانگین نسبت دانشجویان دکترا به سایر دانشجویان 2.5 درصد است این رقم در کشور ما به یک درصد رسیده است و در حال حاضر 40 هزار دانشجوی دکترا در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: طی 4 سال گذشته در افزایش تعداد دانشجویان دکترا رشد بسیار خوبی داشته‌ایم و طی 4 سال گذشته ظرفیت تقریباً 2 برابر شده است.

وی گفت: 2 هزار و 234 مؤسسه اعتم از مؤسسات آموزش عالی دولتی، دانشگاه‌های وابسته، پیام‌نور، جامع علمی کاربردی، غیر دولتی و آزاد وجود دارد که از این تعداد 119 مؤسسه وابسته به وزارت علوم، 274 مؤسسه وابسته به وزارت آموزش و پرورش، 28 مؤسسه وابسته به سایر ارگان‌ها، 385 مرکز وابسته به دانشگاه آزاد، 550 مرکز دانشگاه‌ پیام‌نور، 581 مرکز دانشگاه جامع علمی کاربردی و 295 مرکز دانشگاه غیر انتفاعی است.

نادری منش اظهار کرد: ظرفیت پذیرش دانشجو تا سال 88 در مجموع یک میلیون و 318 هزار نفر بود که از این آمار 165 هزار نفر در دانشگا‌ه‌های دولتی، 305 هزار نفر در دانشگاه پیام نور، 245 هزار نفر در دانشگاه جامع علمی کاربردی، 154 هزار نفر در دانشگاه‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش و 181 هزار در دانشگاه‌های غیر انتفاعی آموزش عالی تحصیل می‌کنند.

وی با تأکید بر این‌که وزارت علوم در بحث‌هایی همچون اصل 44 بیش از حد انتظار فعالیت داشته است، گفت: برآورد جمعیت دانشجویی موجود براساس ظرفیت تا 3 میلیون و 800 هزار نفر است که 295 هزار نفر در دانشگاه‌های غیر انتفاعی و یک میلیون، 412 هزار نفر در دانشگاه آزاد، 810 هزار نفر در دانشگاه پیام نور، 279 هزار نفر در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، 49 هزار نفر در دانشگاه‌های وابسته به سایر ارگان‌ها و 490 هزار نفر در دوره‌های شبانه و روزانه دانشگاه‌های دولتی هستند.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: تا تیر 89 781 مجوز و برنامه‌ در رشته‌های علوم انسانی تصویب شده است، 112 مورد در مقطع دکترا، 390 مورد در مقطع کارشناسی ارشد، 20 مورد در مقطع کارشناسی ناپیوسته، 206 مورد کارشناسی و 53 مورد کاردانی بوده است.

وی با بیان این‌که در سال گذشته 600 مورد نظارت و ارزیابی از دانشگاه‌ها صورت پذیرفته است، گفت: کمیته نظارت استانی با محوریت دانشگاه‌های مادر پارسال شکل گرفته است، از تمام مؤسسات غیر انتفاعی حداقل یک بار بازدید شده است و بر همین اساس 15 مؤسسه به کمیسیون 90 ارجاع شده و 2 تا 3 مورد به مرحله انحلال رسیده‌اند.

وی درباره آزمون دکترا گفت: داوطلبان آزمون دکترا طی 2 ماه باید در 10 دانشگاه آزمون دهند. داوطلبان گله‌مند بودند که هر دانشگاه‌ یک جور آزمون می‌گیرد و برخی سؤالات استاندارد نیست و فقط دانشجویان همان دانشگاه می‌توانند از پس آن سؤالات برآیند.

*جزییات آیین نامه پذیرش دانشجوی دکترا در اوایل پاییز اعلام می‌شود

وی با بیان این‌که در هر دانشگاهی حداقل سالی 150 میلیون تومان هزینه هر آزمون می‌شود، گفت: آیین‌نامه‌ پذیرش دانشجویان دکترای پیوسته در حال شکل‌گیری است و تا مهر ابلاغ می‌شود. بر این اساس در ابتدا یک آزمون به طور متمرکز برای غربالگری دانشجویان انجام می‌گیرد و بر اساس اولویت و سطح دانشجو 3 برابر ظرفیت به هر دانشگاه معرفی می‌شود و سپس دانشگاه‌ها از بین این تعداد، دانشجویان دکترای خود را پذیرش می‌کنند.

وی با بیان این‌که جزییات آیین نامه پذیرش دانشجوی دکترا در اوایل پاییز اعلام می‌شود، گفت: جلوگیری از اتلاف انرژی و استاندارد سازی آزمون دکترا از اهداف برگزاری آزمون سراسری دکتراست.

* آغاز سال تحصیلی از اول مهر

وی درباره آغاز سال تحصیلی گفت: امسال نیز همانند سال‌های گذشته در دهه آخر شهریور ثبت‌نام دانشجویان صورت می‌پذیرد و از اول مهرماه کلاس‌ها برگزار می‌شود و به زودی این روند آغاز سال تحصیلی به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

نادری‌منش گفت: در صورت تصویب یک دوره پیوسته کارشناسی ارشد و دکترا برای دانشجویان برتر مطرح است که اگر تصویب شود ابلاغ می‌شود.

* بازنشستگی اساتید طبیعی است

وی گفت: بازنشستگی اساتید در همه جای دنیا مطرح است، بر اساس قانون 65 سال با 30 سال خدمت و برای استاد تمام‌ها 70 سال و دانشیارها 65 سال سن بازنشستگی است و مازاد بر آن منوط بر نظر رئیس دانشگاه است که می‌تواند مطرح کند و مجوز بگیرد.

وی گفت: فارغ‌التحصیلان زیادی دارند وارد بازار کار می‌شوند اگر قدیمی‌ها نروند جوان‌ها فرصتی برای سرکار رفتن ندارند.

نادری‌منش با تأکید بر این‌که اصل قانون بازنشستگی منطقی است، گفت: از حدود 30 هزار استاد سالی 400 استاد بازنشسته می‌شوند.

وی گفت: بر اساس قانون سال 1348 اگر استادی دچار رکود علمی یا عدم کفایت یا عدم صلاحیت شود رئیس دانشگاه موظف است کمیته‌ای مشخص کند که در آن کمیته پس از تشخیص صحیح بودن رکود علمی استاد، پرونده را به هیئت ممیزه منتقل کند و سپس 2 اقدام باید صورت بپذیرد.

* بازخرید یا بازنشستگی سهم اسایتد دارای رکود علمی است

معاون وزیر علوم گفت: اگر اساتیدی که دچار رکود علمی شده‌اند بیش از 20 سال سابقه کار داشته باشند می‌توانند بازنشسته شوند و اگر کمتر از 20 سال بازنشسته شود باید بازخرید شوند.

وی گفت: مصداق رکود علمی در اوایل دهه 70 مطرح شد که یکی از مصداق‌ها این بود که 3 سال پشت سرهم استاد نتواند پایه علمی بگیرد.

نادری‌منش با تأکید بر این‌که یکی دو درصد از اساتید فعال نیستند، گفت: اگر بخواهیم به اهداف چشم‌انداز برسیم باید اساتید فعال داشته باشیم.

* تا کنون 3 هزار و 700 نفر برای جذب هیئت علمی فرم پر کرده‌اند

وی با بیان این‌که تا دو هفته پیش بیش از 7 هزار درخواست جذب هیئت علمی به وزارت علوم ارایه شده است، گفت: از 20 مرداد جذب هیئت علمی آغاز شده است و تا کنون حدود 3هزار و 700 فرم پر شده است.

معاون آموزشی وزیر علوم درباره روند جذب اعضای هیئت علمی گفت: ارزیابی‌های اولیه صورت می‌گیرد، در ارزیابی‌های اولیه شاخص‌های پژوهشی و آموزشی مدنظر خواهند بود و سپس براساس 3 اولویت افراد و در خواست دانشگاه 3 برابر نیاز دانشگاه معرفی می‌شود و دانشگاه‌ها پس از بررسی‌ اعضای هیئت علمی خود را انتخاب می‌کنند.

 


  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ به طور جمعی تولد تون مبارک باد