سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نزد ابلیس، مرگ هیچ یک از مؤمنان، ازمرگ فقیه محبوب تر نیست . [امام صادق علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :10
بازدید دیروز :14
کل بازدید :175741
تعداد کل یاداشته ها : 304
103/2/19
9:53 ص
موسیقی
مشخصات مدیروبلاگ
 
دوست[29]
«اینهایی که الان در ایران مشغول فتنه هستند این ها از اسلام هیچ اطلاع ندارند . و به حسب ان طوری که من می فهمم این ها مرتبط با امریکا هستند ولو این که اسمشان بر خلاف است و ملت ما باید این ها را رد بکنند و اعتنایی به انها نکنند و خودشان در همین سیل جمعیت ایران منحل خواهند شد.» صحیفه امام خمینی (ره) ج6-ص471

خبر مایه
 
امیر صدری در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:
ساخت پهپادهای قابل کنترل از زیردریایی‌ در دستور کار ارتش قرار گرفت

خبرگزاری فارس: معاون جهاد خودکفایی ارتش از برنامه‌ریزی این نیرو برای طراحی و ساخت هواپیماهای بدون سرنشین قابل کنترل توسط زیردریایی خبر داد و گفت: در زمینه ارتقاء توان آشکارسازی تهدید نیز توفیقات خوبی داشته‌ایم.


دریافت مدرک مهندسی از آلمان غربی در سال 58، اولین فرمانده آموزش دیده برای هدایت زیردریایی‌ها در ایران و فرمانده ناوچه موشک‌انداز در دفاع مقدس تنها گوشه‌ای از سوابق معاون فرمانده کل و رئیس جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی ارتش به شمار می‌رود.
امیر دریادار محمد صدری که در کارنامه مسئولیتهای خود، عناوینی چون جانشین معاون عملیات نیروی دریایی ارتش و مشاور فرمانده وقت ارتش را نیز در کارنامه خود دارد در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، به بیان سیر تحول و رشد ارتش جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر پرداخته است.

* از تحریم تا ورود به ژنریک سازی آرایه‌ها

امیر صدری در ابتدای این گفت‌وگو ضمن تشریح شرایط نیروهای مسلح کشورمان در پیش از انقلاب اسلامی اظهار داشت: قبل از انقلاب عمده امور به دست مستشاران خارجی دنبال می‌شد و کارکنان فنی ایرانی مجاز نبودند حتی قطعه‌ای را که از روی تجهیزات عمده دفاعی باز می‌کردند، با مداقه مورد بررسی قرار داده یا رفع اشکال کنند.
صدری با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی همه مستکبرین دنیا بسیج شدند تا این انقلاب نوپا را از میان بردارند، افزود: پرسنل خدوم و بدنه ارتش که همه از بطن ملت هستند، در این مقطع اقدام به آماده‌سازی و راه‌اندازی اقلام عمده دفاعی کردند که مستشاران آنها را راه‌اندازی نکرده و بعد از ترک ایران از سوی آنها قابل استفاده نبود.
وی ادامه داد: سپس کار تحقیقات برای ساخت قطعات مصرفی شروع و مرحله طراحی، ساخت و جایگزینی قطعات آغاز شد تا اینکه به مرحله طراحی و ساخت زیرسامانه‌ها و تعمیم دستاوردها به صورت فرابخشی پیگیری شد.
معاون جهاد خودکفایی ارتش در خصوص تعمیم دستاوردها به صورت فرابخشی خاطرنشان کرد: یعنی اگر قطعه‌ای در بخشی ساخته می‌شد، اگر قابل استفاده در بخش‌های دیگر نیز بود این کار صورت می‌گرفت.
صدری با اشاره به مرحله ساخت آرایه‌ها در ارتش نیز اظهار داشت: آرایه به مجموعه سامانه‌ها گفته می‌شود که با هم در ارتباط هستند و از کثرت آنها، یک واحد مثل واحد شناوری ساخته می‌شود که تجهیزاتی مانند رادار، ‌توپ، سونار و انواع دیگر سیستم‌ها را داراست.
صدری در ادامه گفت: پس از این مرحله موضوع ژنریک سازی آرایه‌ها خیلی مهم است. این ژنریک‌سازی که در دستور کار ما است یعنی وقتی برای مثال در چند نوع یگان شناور، اگر سیستم‌هایی مثل اطفای حریق از یک نوع باشد، هم هزینه تولید کم می‌شود و هم بحث آموزش و پشتیبانی آن راحت‌تر است و این اتفاق از همان اول کار مد نظر قرار داشت.

* مباحث آموزشی در ارتش از طریق شبیه‌سازها دنبال می‌شود

وی درباره موضوع شبیه‌سازها و اهمیت استفاده آن در مباحث آموزشی نیز خاطر نشان کرد: یک نفر که در ارتش جذب می‌شود، مثلا برای آموزش خلبانی اگر شبیه‌ساز همان هواپیما را نداشته باشیم اجباراً باید او را با هواپیمای اصلی آموزش دهیم که در این صورت علاوه بر مصرف سوخت، قطعات زودتر مستهلک‌ می‌شوند و از آن مهم تر ریسک کار نیز بالا می‌رود چرا که یک فرد کم‌تجربه را سوار هواپیمای واقعی کرده‌ایم. بنابراین با طراحی شبیه‌سازها، هزینه‌ها به نحو چشمگیری پایین می‌آید.
معاون جهاد خودکفایی ارتش با تایکید بر اینکه اقدام به طراحی و ساخت شبیه‌سازهای مورد نیاز در دهه‌های اخیر در ارتش مسبوق سابقه نبوده‌اند،‌ افزود: این شبیه‌سازها با قابلیت‌های بالایی ساخته می‌شوند که هم سیستم حرکتی و هم شکل آنها شبیه وسیله اصلی است و هم ساختار همان وسیله را با یک درجه‌ای از تشابه می‌توانند شبیه‌سازی کنند.
صدری ادامه داد: این اقدامات در حوزه‌های مختلف از جمله موشکی، پدافندی، خودرویی، تجهیزات زرهی، توپخانه زمینی، هوایی و دریایی، مهندسی رزمی، لیزر، اپتیک و سونار صورت گرفته است.

* ارتش به مقوله زیرسطحی‌ها ورود جدی‌تر خواهد کرد

وی با بیان اینکه در ابتدای کار فقط به مسائل اولیه و نیازهای فوری پرداختیم، اذعان داشت: پس از آن به درجه‌ای از بلوغ رسیدیم و توانستیم از در یک حرکت هم‌افزا از توان مراکز علمی نیز استفاده کرده و امروز به لطف خدا توانایی طراحی و ساخت اقلام عمده دفاعی در داخل کشور فراهم شده است که مصداق بارز آن را در 30 بهمن ماه سال گذشته در تشریف ‌فرمایی فرمانده معظم کل قوا به بندرعباس برای افتتاح رزم‌ناو جماران به نمایش درآمد.
معاون جهاد خودکفایی ارتش، رزم‌ناو جماران را حاصل حدود یک دهه تلاش تحقیقاتی دانست که موجب شد تا مجموعه‌ای از سامانه‌ها بر روی این واحد تجمیع شده و قادر به انجام مأموریت تعریف شده است.
صدری خاطر نشان کرد: در بدو کار حوزه فعالیت ما در جهاد خودکفایی به حوزه زمینی، هوایی (شامل پدافند و پروازی) و نیز دریایی محدود می‌شد و هیچ گونه حرفی درباره بخشهایی چون زیرسطحی‌ها مطرح نبود.
صدری با بیان اینکه امروز ورود به این حوزه ها مد نظر ما است، اظهار داشت: این حوزه‌ها، حوزه‌های برترساز هستند و برای مثال در خصوص تقویت و ارتقاء توان زیرسطحی‌ها، تحقیقات چشمگیری نیز داشته‌ایم.

* تدبیر "عمردهی انقلابی به تجهیزات نظامی " نصب‌العین نیروهای مسلح است

وی تدبیر مقام معظم رهبری مبنی بر عمردهی انقلابی به تجهیزات نظامی را نصب‌العین تمامی نیروهای مسلح عنوان کرد و گفت: این همان موضوعی است که ما در معاونت جهاد خودکفایی با دقت آن را دنبال می‌کنیم.
معاون جهاد خودکفایی ارتش افزود: مهم این است که باید دید کدام یک از تجهیزات به درد مواجهه با تهدیدات آتی می‌خورد و هر چقدر که لازم است باید ارتقاء داده شوند که این امر در دستور کار ما قرار دارد.
صدری تصریح کرد: وقتی به مؤلفه‌های توان رزم پرداخته می‌شود این مؤلفه‌ها دو بخش دارد که یکی آمادگی رزمی است که در واقع به تعداد و آموزش اطلاق می‌شود و برخی نیز موارد غیرفیزیکی است که شامل روحیه و توان افراد می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه سلاح و پرسنل به تنهایی نمی‌تواند توان رزم را ارتقا دهد، گفت: آنچه تعیین‌کننده است اراده انسان‌های مومن و ولایتمداری است که حاضرند برای عقیده و وطن خود همه چیزشان را در طبق اخلاق قرار دهند.
معاون جهاد خودکفایی ارتش تاکید کرد: همین امروز هم عامل اصلی که موجب شده است، بر روی نیروهای مسلح حساب ویژه باز کنیم همین روحیه نیروی انسانی است که در آن افراد می‌توانند با اراده خود تاثیر سلاح‌ها را بالا ببرند.

* به دنبال ساخت هواپیماهای بدون سرنشین قابل کنترل از زیردریایی‌ها هستیم

هواپیماهای بدون سرنشین موضوع دیگری بود که معاون جهاد خودکفایی ارتش در گفتگوی یک ساعته خود با خبرگزاری فارس به آن پرداخته و گفت: این پرنده ها با اعمال نظر به جثه کوچک‌شان، خیلی توسط سیستم‌های آشکارساز مانند رادارها قابل شناسایی نیستند خصوصا که در طراحی، سازه و موادی که در بدنه آن استفاده می‌شود، رعایت مسائل پنهان‌کاری شده باشد.
صدری با بیان اینکه قطعا این موضوع یکی از موارد جدی است که در دستگاه‌های تحقیقاتی پیگیری می‌شود، خاطر نشان کرد: به لطف خدا هم در حوزه زمینی و هم در حوزه هوایی اقدامات خوبی در زمینه پرنده‌های بدون سرنشین انجام شده است.
وی همچنین عنوان کرد: بحث رادارگریزی تنها مربوط به طراحی بدنه و مواد نیست چرا که مثلا اگر موتوری هم داشته باشد که گرما تولید کند و یا مجهز به سامانه‌های فعال برای سنجش ارتفاع و یا ارسال اطلاعات به ایستگاه‌های زمینی باشد، اینها مخل بحث رادارگریزی است که باید لحاظ شود.
معاون جهاد خودکفایی ارتش ادامه داد: در سنوات گذشته در عرصه دریایی نیز از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌شد که با سرعت بالا و پایین به عنوان هدف و یا برای چک سیستم‌های سلاح استفاده مورد استفاده قرار می گرفتند.
صدری تصریح کرد: امروز دنیا به دنبال هواپیماهای بدون سرنشین است که قابل کنترل از زیردریایی، زیر آب و عرشه یگان‌های شناور باشد و ما نیز ورود به این حوزه‌ها را در نظر داریم، چراکه اینها مواردی است که قابل دستیابی است.

* توانایی دریافت اطلاعات از کف دریاها را داریم

وی در خصوص استفاده از شناورهای بدون سرنشین با بیان اینکه ما در گذشته نیز از این تجهیزات استفاده کرده ایم، تصریح کرد: الان نیز انواع و اقسام شناورهای زیرسطحی را در اختیار داریم که به وسیله کابل استفاده می‌شوند و می‌توانند تصاویری را از کف دریا ارائه دهند ولی امکان ماندگاری آنها در دریا زیاد نیست و حتما باید یگانی با آنها همراه باشد.

* به صورت روزانه با معاونت جهاد خودکفایی نیروها در ارتباط هستیم

صدری در خصوص نوع تعامل معاونت‌های جهاد خودکفایی در نیروهای ارتش، اداره تحقیقات صنعتی و جهاد خودکفایی را معاون فرمانده کل ارتش معرفی کرد و گفت: این معاونت در این چرخه به عنوان بالاترین مرجع تحقیقاتی محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: ما به صورت روزانه با اداره تحقیقات و خودکفایی نیروها در ارتباط هستیم و از توان آنها برای حل مشکلات یکدیگر به صورت مشترک استفاده می‌کنیم.
معاون جهاد خودکفایی ارتش با بیان اینکه استفاده از برخی تجهیزات بین نیروها مشترک است، تصریح کرد: تمام دستگاه‌های تحقیقاتی نیروها با یکدیگر در تعامل هستند و اگر در یک نیرویی به دستاوردی رسیدند که قابل تعمیم و تسری در دیگر نیروها باشد، این کار حتما انجام می‌شود.

* شعار "یک بمب برای یک هدف " یک توانمندی مطلوب در بحث مهمات جنگی است

صدری در ادامه به موضوع پی.‌جی‌.ام ‌ها یا مهمات‌های با هدایت هوشمند پرداخت و با اشاره به شعار "یک بمب برای یک هدف "، افزود: زمانی برای زدن یک هدف می‌بایست هواپیما صدها تن بمب را بر سر آن می‌ریخت که شاید گاهی به هدف نیز برخورد نمی‌کرد ولی برای کاهش هزینه‌ها و کنترل خسارت به مواردی که مورد نظر نیست، توجه به پی‌جی‌ام‌ها در دستور کار همه سیستم‌های نظامی قرار گرفت.
وی خاطر نشان کرد: این یک امر مطلوب است که می‌توان در کوتاهترین زمان، مراکز ثقل هدف را تخریب کرده و تنها به همان نقطه خسارت وارد کرد و دیگر احتیاجی به حجم انبوه و سنگین بمباران نیست.

* باید توان آشکارسازی تهدید در هر شرایطی را داشته باشیم

معاون جهاد خودکفایی ارتش با بیان اینکه در محیطی کار می‌کنیم که در معرض تهدید سامانه‌های جنگالی است، افزود: لذا باید قابلیت‌های ضد جنگال را بالا برده و تلاش کنیم تا سامانه‌های راداری خود را در این زمینه به نحوی توانمند کنیم که در هر شرایطی قادر به آشکارسازی تهدیدات باشد.
صدری تاکید کرد: باید بتوان هر تهدیدی را در هر اندازه، در هر ارتفاع، در هر موقع شبانه‌روز و در هر موقعیت جنگالی، آشکار کرد که در این زمینه توفیقات خوبی به دست آورده‌ایم.

* به دنبال گسترش همکاری‌ها با مراکز دانشگاهی و صنعتی کشور هستیم

وی همچنین در خصوص نوع تعامل ادارات جهاد خودکفایی ارتش با مراکز دانشگاهی و صنعتی کشور، اظهار داشت: در راستای اجرای منویات فرمانده معظم کل قوا آئین‌نامه‌ای در ستاد کل تدوین شد که ما می‌توانیم با مراکز دانشگاهی و صنعتی همکاری‌های سازمان یافته داشته و از توان آنها در انجام پروژه‌های تحقیقاتی استفاده کنیم.
معاون جهاد خودکفایی ارتش با بیان اینکه ما به دنبال استفاده از تمام صنایع ناشناخته کشور هستیم که بتوانند در رفع گلوگاه‌ها ما را یاری کنند، افزود: در همین زمینه بازدیدها و تعاملات فراوانی با مراکز دانشگاهی و صنعتی مختلف داشته‌ایم و توصیه می‌کنیم اطلاعات مراکز صنعتی ناشناخته، شناسایی و در قالب یک مجموعه ارائه شوند تا نه تنها بخش دفاع بلکه همه بخش‌ها بتوانند از توانایی‌ آنها استفاده کنند.

* منصرف‌سازی دشمن از حمله، اصلی‌ترین هدف نیروهای مسلح است

صدری در پایان نگاه و راهبرد نیروهای مسلح کشورمان ما برگرفته از تعالیم اسلامی و یک دکترین بازدارنده دانست و تاکید کرد: نیروهای مسلح ما با کسی سر جنگ ندارند و آنچه انجام می‌دهند تنها برای دفاع از این مرز و بوم است.
وی خاطر نشان کرد: هدف اصلی ما منصرف‌سازی دشمن از تجاوز به خاک کشورمان است که در این زمینه بسیار موفق بوده‌ایم.
معاون جهاد خودکفایی ارتش با بیان اینکه امروز نیروهای مسلح ما در وضعیت خوبی قرار دارند، خاطر نشان کرد: این توانمندی‌ها نباید از سوی دیگر کشورها به عنوان تهدید نگریسته شود بلکه این امور تنها برای دفاع از موجودیت جمهوری اسلامی ایران است.

* گفت‌وگو از مهدی بختیاری
انتهای پیام/


89/3/25::: 10:53 ع
نظر()
  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ به طور جمعی تولد تون مبارک باد