سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ مردم نزد تو، باید شخص مهربانِ نیکخواه باشد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :6
بازدید دیروز :45
کل بازدید :175521
تعداد کل یاداشته ها : 304
103/2/11
3:0 ص
موسیقی
مشخصات مدیروبلاگ
 
دوست[29]
«اینهایی که الان در ایران مشغول فتنه هستند این ها از اسلام هیچ اطلاع ندارند . و به حسب ان طوری که من می فهمم این ها مرتبط با امریکا هستند ولو این که اسمشان بر خلاف است و ملت ما باید این ها را رد بکنند و اعتنایی به انها نکنند و خودشان در همین سیل جمعیت ایران منحل خواهند شد.» صحیفه امام خمینی (ره) ج6-ص471

خبر مایه
رئیس‌جمهور در دیدار رئیس‌جمهور سابق مالی:
روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آفریقایی اعتقادی و برادرانه است

خبرگزاری فارس: احمدی‌نژاد با بیان اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای آفریقایی اعتقادی و برادرانه است، گفت: آفریقا از ظرفیت‌ها و استعدادهای فراوانی برای حضور و تاثیرگذاری در مناسبات جهانی برخوردار است و افزایش روابط ایران با قاره آفریقا می‌تواند نقش سازنده‌ای در برپایی مناسبات جدید جهانی داشته باشد.


به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به مالی، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار رئیس سابق اتحادیه آفریقا و رئیس‌جمهور سابق مالی اظهار داشت: قاره آفریقا فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی دارد و آفریقای متحد می‌تواند در عرصه‌های مختلف جهانی و منطقه‌ای بسیار تاثیرگذار باشد.
وی در ادامه با اشاره به اهداف ایران و مالی برای افزایش سطح همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی اظهار داشت: امروز شاهد تحولات و پیشرفت‌های بزرگی در روابط دو کشور هستیم و جمهوری اسلامی ایران و مالی توانسته‌اند در زمینه‌های مختلف روابط و همکاری‌های خود را افزایش دهند.
رئیس سابق اتحادیه آفریقا و رئیس‌جمهور سابق مالی نیز در این دیدار با بیان اینکه ایران کشوری بزرگ و قدرتمند است، گفت: مالی آینده خود را در پیشرفت ایران می‌داند و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک روابط دو کشور در زمینه‌های گوناگون هر چه بیشتر گسترش یابد.
وی با اظهار خرسندی از گسترش روابط ایران با کشورهای آفریقایی در سال‌های گذشته، تصریح کرد: آفریقا باید رابطه بدون واسطه‌ای را با ایران داشته باشد.
رئیس‌جمهور سابق مالی همچنین افزود: کل قاره آفریقا باید با جمهوری اسلامی ایران روابط بسیار مستحکمی داشته باشد تا با کمک یکدیگر مشکلات را برطرف کنند.


  
  
                                پس از درخواست هاشمی از رهبر انقلاب و با تشکیل کارگروه حقوقی؛
 توقف موقت در مناقشه دانشگاه آزاد به منظور بررسی دقیق فقهی و حقوقی
           
 

هیئت مؤسس دانشگاه آزاد با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که بنا بر دو حکم جداگانه رهبر معظم انقلاب خطاب به رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع وقف دانشگاه آزاد و موضوع اجرای آیین نامه جدید این دانشگاه و تعیین رئیس جدید برای آن بصورت موقت متوقف شده است. این در حالی است که وزیر علوم نیز از هفته گذشته از به تعویق افتادن جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد برای تعیین رئیس جدید این دانشگاه خبر داده بود. با این حال پیگری‌های خبرنگار ما ابعاد جدیدی از این توقف موقت را روشن کرده است.

به گزارش رجانیوز، شنیده‌های خبرنگار رجانیوز حاکی از آن است که درخواست عدم تغییر عبدالله جاسبی از ریاست دانشگاه آزاد، در جلسه هفته گذشته هاشمی رفسنجانی، از جانب وی به خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه شده است و رهبر انقلاب نیز در واکنش به این درخواست رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد، حکم به توقف موقت موضوع وقف دانشگاه و اجرای اساسنامه جدید نموده‌اند تا ابعاد حقوقی و فقهی وقف و اساسنامه جدید دانشگاه با دقت بیشتری بررسی شده و در آینده نزدیک نتیجه اقدامات کارشناسی، اجرایی شود.

این درخواست از رهبر معظم انقلاب در حالی مطرح می‌شود که طرفداران ابقا مدیریت فعلی دانشگاه، برای جلوگیری از اجرای اساسنامه جدید این دانشگاه که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده بود، حتی به مجلس متوسل شده و قانونی را با هدف بی اثر کردن این اساسنامه به تصویب مجلس رساندند.

با این حال هیات موسس دانشگاه آزاد که این روزها در غیاب مهدی هاشمی، روزهای بی سرپرستی دفتر این هیات را سپری می کند، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پس از اتفاقات اخیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دو حکم جداگانه خطاب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با این مقدمه که مجادلات پیرامون دانشگاه آزاد اسلامی گفت‌و‌گوهای ملال‌انگیز و غیرلازمی را بر مناسبات برخی از مسئولان تحمیل کرده و اختلافاتی ملال‌انگیز را سبب شده است دستور فرمودند فعلا تصرف مبنی بر وقف دانشگاه آزاد اسلامی و هرگونه اقدام مبتنی بر اساسنامه جدید مصوب دانشگاه آزاد اسلامی خودداری و اجرای اساسنامه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی متوقف شود.

به نظر می رسد توقف موقت مناقشه میان رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، با نظر رهبر انقلاب و به منظور بررسی دقیق موضوع امکان وقف این دانشگاه در یک کارگروه ویژه حقوقی و اساسنامه جدید مصوبه شورا در این کارگروه نیز نتواند مانع از برکناری قریب الوقوع تیم مدیریتی فعلی دانشگاه آزاد و تغییرات اساسی در این نهاد بزرگ علمی کشور شود چرا که بررسی‌های دقیق فقهی و حقوقی از غیر قانونی و غیر شرعی بودن موضوع وقف دانشگاه آزاد حکایت دارد وحال آنکه تصویب اساسنامه جدید به دلیل وسواس فراوان طراحان آن برای همه جانبه و بدون اشکال بودن، نزدیک به یکسال از شورای عالی انقلاب فرهنگی وقت گرفته است.

در این شرایط رسانه‌های حامی جریان مدیریتی دانشگاه آزاد که در یک اتفاق سوال برانگیز همان رسانه‌های حامی فتنه یکساله اخیر نیز به شمار می روند، با پیگیری یک خط خبری مشکوک، از توقف موقت اجرای اساسنامه جدید، به عنوان توقف کامل اجرای اساسنامه یاد کرده‌اند. خبری که به نظر می‌رسد در آینده نزدیک و پس از مشخص شدن نظر کارشناسی کارگروه‌های تعیین شده برای بررسی فقهی و حقوقی این موضوع، خلاف آن ثابت شود.
 


  
  
حسینی در گفتگو با فارس:
غرب با سلاح بازی‌های رایانه‌ای به جنگ ارزش‌ها آمده است

خبرگزاری فارس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: غرب با سلاح بازی‌های رایانه‌‌ای به جنگ ارزش‌ها و اعتقادات ما آمده و راه مقابله با این جنگ، تولید انبوه بازی‌های رایانه‌ای با محتواست.


سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در واکنش به فروش یک بازی‌ رایانه‌ای ضد دین در کشور با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس گفت‌وگو می‌کرد، اظهار داشت: مجموعه بازی‌های رایانه‌ای که وارد کشور می‌شوند، تحت کنترل قرار می‌گیرند و برای توزیع آنها نیز مجوز صادر می‌شود و اینگونه نیست که بازی‌های غیر مجاز در مراکز معتبر عرضه شوند.
وی خاطر نشان کرد: برای آندسته از بازی‌هایی که دارای نمادهای ضد دینی و ضد اخلاقی هستند، هرگز مجوز صادر نمی‌شود و عرضه‌ آنها غیر قانونی است و در صورت توزیع این نوع بازی‌ها در فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی یا مراکز غیر مجاز، نیروی انتظامی با آن برخورد خواهد کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بسیاری از بازی‌هایی که غربی‌ها می‌سازند برای اهداف خاص و به منظور ضربه زدن به باورها و اعتقادات ما تولید می‌شوند و به گونه‌ای آنها را طراحی می‌کنند که برخورد با نمادهای اسلامی و مسلمانان را تداعی می کند و یا نظام خانواده را هدف قرار می‌گیرد.
حسینی افزود: قطعا دستگاه‌های امنیتی و انتظامی به وظایف خود در قبال ورود و توزیع بازی‌های ضد دینی به کشور با جدیت عمل می‌کنند اما آنچه مهم‌تر است، تولید انبوه بازی‌های رایانه‌ای با محتوا برای مقابله با توطئه‌های دشمنان اسلام است که باید در این زمینه بیشتر تلاش کنیم.
وی ادامه داد: بنیاد بازی‌های رایانه‌ای توجه ویژه‌ای به تولید اینگونه بازی‌ها در کشور دارد، ولی حجم تولیدات فعلی پاسخگوی نیاز جامعه نیست و باید رشد کمی و کیفی در این عرصه را جدی بگیریم و برای افزایش سرمایه‌گذاری و تولید بازی‌های رایانه‌ای بیش از پیش تلاش کنیم و حتی به نقطه صدور بازی‌های ایرانی برسیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از لزوم جدی گرفتن بحث آموزش برای تولید بازی‌های رایانه‌ای سخن گفت و اظهار داشت: در حال حاضر از طریق شبکه ملی فرهنگ که به تدریج سراسری خواهد ‌شد، در راستای تولید گسترده باز‌ی‌های رایانه‌ای در سطح کشور، آموزش‌های تخصصی لازم برای شناخت نرم افزار به جوانان خلاق و مستعد ارائه می‌شود.
حسینی افزود: طبیعی است که در آغاز راه، کار تولید بازی‌های رایانه‌ای کند باشد، اما الان این کار روی روالی قرار گرفته و در آینده نزدیک، در زمینه تولید بازی‌ها سرعت بیشتری خواهیم گرفت؛ البته در انجام این کار بزرگ و گسترده نباید به دولت اکتفا شود و از بخش خصوصی هم می خواهیم وارد عرصه شود.
وی اضافه کرد: در نظر داریم با سیاست‌گذاری‌ و تعیین ضوابط زمینه ورود بخش خصوصی به این صنعت را فراهم کنیم و با حمایت از تولیدکنندگان بازی‌ها و نظارت مستمر از بروز لطمات اقتصادی به آنها نیز جلوگیری می‌شود که ستادی در این زمینه، مشغول برنامه‌ ریزی و پیگیری امور است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه بازی‌های رایانه‌ای مختص کودکان و نوجوانان نیست بلکه افراد در سنین بالا هم به اینگونه بازی‌ها گرایش یافته‌اند، گفت: بازی‌های رایانه‌ای مثل یک برنامه نیست که نیم ساعته تمام شود؛ گاهی یک بازی ساعت‌های طولانی مخاطب را به خود جذب می‌کند و افراد را با سنین مختلف از خردسال تا بزرگ‌سال به سوی خود می‌کشد و لذا باید در تولید این بازی‌ها، از جهت محتوایی خیلی دقت کرد.
حسینی خاطر نشان کرد: اگر بازی‌های رایانه‌ای خوبی تولید شود و از نظر فنی هم ایمنی بازی‌ها تامین شود که مثلا به صورت غیر مجاز تکثیر نشوند، شاهد سرمایه‌گذاری بیشتر و مطمئن تر در این عرصه خواهیم بود که بهترین راه جهت مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان در کنار کنترل بازی‌های وارداتی و جلوگیری از توزیع بازی‌های غیر مجاز در بازار است.
وی در پایان اعلام کرد: در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال که همه ساله به صورت سراسری در کشور برگزار می‌شود، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها عرضه بازی‌های رایانه‌ای است و امسال نیز در مهر ماه شاهد برپایی این نمایشگاه و عرضه بازی‌های جدید خواهیم بود.
یادآوری می‌شود اخیرا در ادامه اقدامات اسلام‌ستیزانه دشمنان نظام و دین مبین اسلام، یک بازی رایانه‌ای کفر آمیز به نام "ASSaSSinS Creed " تولید و به صورت گستره‌ای در سطح شهر تهران عرضه شد که در آن وجود خداوند متعال انکار شده است.


  
  

شکست سناریوی بیانیه نویسی

 

 

درست فردای برگزاری انتخابات باشکوه 22 خرداد بود که مرحله نهایی سناریوی کودتای مخملین با صدور اولین بیانیه موسوی در ظهر شنبه آغاز شد. وی در این بیانیه ضمن متهم کردن مسئولین نظام  اعلام کرد که تسلیم رای ملت نخواهد شد! به این شکل بود که صدور بیانیه، به عنوان اصل اول راهکارهای پیشنهادی "جین شارپ" برای هدایت کودتای مخملی به یکی از محورهای کلیدی تداوم فتنه تبدیل شد.

در سال گذشته متناسب با فراز و نشیبهای تحولات و حوادث سیاسی کشور، بیانیه‌های متعددی توسط موسوی و کروبی در کنار مصاحبه‌ها و سخنرانیهای گوناگون آنها صادر شد که نقض مهمی را در هدایت فتنه‌گران بر عهده داشت. قسمتی از این سناریو اینگونه طراحی شده بود که صدور بیانیه‌های سلسله وار موسوی با همراهی جمع متنوع و متکثری از نویسندگان وابسته همراه باشد و رسانه‌های فتنه‌گر داخلی و خارجی با اطلاع رسانی وسیع، سعی در مهم جلوه دادن این بیانیه ها داشتند. به همین خاطر بود که صدور بیانیه‌های موسوی و بررسی ابعاد مختلف آن برای مدت چند روز در صدر اخبار مهم رسانه‌ها اعم از خبرگزاریها، رادیو تلویزیونها و سایتها و وبلاگهای فتنه گران قرار داشت و حوادث مختلف پیش آمده را به نحوی هدایت می‌کرد.

البته مخاطب این بیانیه‌ها بعد از نمازجمعه تاریخی فصل الخطاب نظام اسلامی در 29 خردادماه 1388 تغییر نمود و از 13 میلیون هوادار موسوی که به وی رای داده بودند به سمت اوباش و ضدانقلاب حامی فتنه سبز گردش کرد. بخشی از فتنه‌گری و حاشیه سازی در روزهای تحلیف ریاست جمهوری، روز قدس، 13 آبان، روز دانشجو و حوادث تلخ روز عاشورا، با هدایت این بیانیه های زنجیره‌ای صورت پذیرفت.

بیانیه شماره 17 موسوی چند روز بعد از جنایات اغتشاشگران و هتاکان در روز عاشورا، و دو روز بعد از حماسه ملت در راهپیمایی "نهم دیماه" صادر گردید، که در آن موسوی اوباش حامی وی را "مردمی خداجوی" معرفی کرد!؟ این بیانیه را می‌توان آخرین حلقه بیانیه‌های زنجیره ای سران فتنه دانست که نتوانست راهپیمایی میلیونی "برائت از منافقین" ملت ایران را تحت الشعاع قرار داده و از خشم مردم نسبت به هتاکان روز عاشورا بکاهد. موسوی نیز فهمید که دیگر عمر بیانیه نویسی نیز به سرآمده است و برای آینده باید بدنبال راهکار دیگری بود.

بیش از 5 ماه طول کشید تا بیانیه شماره 18 موسوی در روز 25 خرداد ماه در سالگرد آغاز فتنه با هدف تزریق روحی تازه بر کالبد مرده فتنه سبز صادر گردد و موسوی بار دیگر این سلاح شکسته را بکار گیرد. این بیانیه منشوری برای فتنه سبز است که شامل اهداف، راهکارهای تداوم فتنه بوده،  که نویسنده آن را به عنوان متنی پیشنهادی در معرض دید و قضاوت جریانها و صاحبنظران همسو با فتنه قرار داده است. اما این بیانیه نه تنها موجی در فتنه سبز نیافرید، بلکه قلم بدستان مزدور همسو و جریانها و رسانه‌های وابسته به فتنه نیز رمق و انگیزه‌ای برای توجه به این بیانیه بی‌محتوا را نداشتند.

با انگیزه‌ترین جریان در این میان سازمان نامشروع مجاهدین بود که با دو هفته تاخیر در هفتم تیرماه به میدان آمد و با صدور بیانیه‌ای نیم بند جریانهای همسو را مورد عتاب قرار داد و از آنان خواست تا «ضمن برخورد فعال‌تر[!؟] با منشور پیشنهادی مذکور، به هر طریق که مناسب می‌دانند پیشنهادات تکمیلی و اصلاحی خود را با جنبش سبز و اصلاح طلبان و رهبران آن در میان بگذارند.»

جالب آنکه حتی نویسندگان سازمان نیز بعد از دو هفته، حوصله‌ی توجه به این بیانیه را نداشته و وعده سر خرمن دادند که: «در آینده پیشنهادات تکمیلی خود را به طریق مقتضی ارائه خواهد کرد»!؟

خطاب به آنها باید گفت با شکست ابزار بیانیه به عنوان آخرین راهکار تداوم فتنه، دیگری آینده ای برای فتنه متصور نیست که فتنه‌گران در انتظار آن باقی بمانند، فتنه مدتهاست که با حضور ملت در راهپیمایی "برائت از منافقین" در نهم دیماه به کام مرگ فرو رفته است.

 


89/4/14::: 1:8 ع
نظر()
  
  

ناکامان خرداد ماه

 

 

 

آنروز که جمعیت میلیونی ملت در راهپیمایی "برائت از منافقین"، حماسه نهم دی ماه را آفرید، بسیاری از ناظران بیطرف نیز اعتراف کردند که فتنه سبز به زباله‌دان تاریخ انداخته شده است. حماسه بزرگ ملت در راهپیمایی 22 بهمن نیز ضربه مهلک دیگری بر جنازه فتنه‌ای بود که دیگر رمقی از آن باقی نمانده بود.

سران فتنه قول دادند که خواهند توانست بار دیگر این جنازه را از حالت کما خارج کنند، لذا موسوی به صحنه آمد و با ارسال پیامی نوروزی سال جدید را سال "صبر و استقامت" نامید و اعلام نمود که انتقام شکستهای سال گذشته را در خردادماه خواهند گرفت! وی تلاش کرد تا از 22، 25 و 30 خرداد به عنوان روز بازگشت حیات دوباره به کالبد مرده فتنه سبز یاد کند. بلافاصله ستاد جنگ روانی کودتاگران نیز فعال شده و ماهواره‌ها، سایتها و وبلاگهای خبری و قلم بدستان مزدور خود را فعال نمودند تا سالگرد آغاز فتنه را جشن گرفته و شعار "ما بیشماریم" را تکرار نمایند!

اما چشم انداز سال جدید از رقم خوردن حوادث پیش روی به شکل دیگری خبر می‌داد. برنامه‌های بزرگداشت روز معلم و روز کارگر در اردیبهشت ماه بدون حاشیه و به خوبی برگزار شد. نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باشکوهتر از سال های گذشته برپا گردید، و باشکوهترین نماز جمعه تاریخ نیز با حضور میلیونی ملت که برای بیعتی مجدد با آرمانهای حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی به بهشت زهرا آمده بودند، در 14 خردادماه به امامت حضرت آیت الله خامنه ای برگزار شد.

از سبزها که چیزی جز فعالیت چند سایت و وبلاگ در دنیای مجازی باقی نمانده بود، اخباری به گوش می‌رسید که از مستاصل شدن فتنه گران در آستانه 22 خرداد حکایت داشت. حتی جوسازی‌های رسانه‌ای به بهانه اعتراضات مردمی به سید حسن در مراسم 14 خرداد، نیز نتوانست در به خیابان کشاندن هواداران فتنه‌گران موثر باشد، لذا چنین بود که سه روز مانده به 22 خرداد موسوی و کروبی مجبور شدند تا با صدور اطلاعیه‌ای از برگزاری تجمع در این روز صرفه نظر نماید! سران فتنه علت لغو تجمع را عدم صدور مجوز توسط وزارت کشور و نگرانی از ایجاد درگیری و کشتار اعلام کردند، اما اذهان عمومی به خوبی می‌دانند جریانی که تمام هویت و وجودش بر اساس بی‌قانونی شکل گرفته، نمی‌تواند عدم صدور مجوز را به عنوان بهانه قابل قبولی برای لغو این تجمع اعلام کند!

لغو این تجمع که حکایت از ناتوانی فتنه‌گران داشت، با اظهار تاسف هیلاری کلینتون همراه بود.  این شکست حتی "فرید زکریا" روزنامه نگار مشهور آمریکایی را نیز به اعتراف واداشت و وی با درج مقاله ای در روزنامه واشنگتن با انتقاد به نظرات سناتور جان مک کین در مورد سرنگونی رژیم ایران نوشت: «آنهایی که تصور می‌کنند حکومت ایران محبوبیت ندارد و اکثریت مردم این کشور مخالف دولت هستند و ایران توسط نیروهای نظامی اداره می‌شود، و لذا یک حرکت و خیزش می‌تواند آن را سرنگون کند، در اشتباه هستند و این تخیلات واقعیت ندارد.»

در واقع شکست فتنه گران از پیشبرد برنامه‌هایشان در سالروز تولد فتنه را باید در عوامل زیر جستجو کرد: آشکار شدن ماهیت نفاق گونه جریان فتنه سبز برای ملت، مشخص شدن عدم صداقت و صلاحیت سران فتنه برای رهبری جنبشی مردمی، آشکار شدن هویت حامیان پشت پرده جریان فتنه (ضدانقلاب خارجی و دشمنان انقلاب اسلامی)، آشکار شدن ناکارآمدی و شکست راهکارهای تداوم فتنه، ناتوانی فتنه گران از رسیدن به اهداف و در نهایت صلابت و توانایی نظام مقدس جمهوری اسلامی در مهار فتنه.

شکست تلاش فتنه گران برای برگزاری جشن تولد فتنه، این حقیقت را به خوبی آشکار نمود که فتنه گران از شناخت واقعیات کشور ناتوانند و پیام نهم دیماه را با 6 ماه تاخیر شنیده‌اند! ملت ایران مدتهاست که از فتنه گران و منافقین برائت جسته است!


  
  
                                         در میزگرد رجانیوز با نمایندگان تشکل های دانشجویی عنوان شد؛
    طبق اظهارات هاشمی دانشگاه آزاد باید وقف ملت شود نه خانواده ایشان
    هتک حرمت از مجلس توسط نمایندگانی رخ داد که به طرح وقف رای دادند
 
 

تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران به دعوت پنج تشکل عمده دانشجویی، حدود دو هفته قبل پس از تصویب طرح موسوم به حمایت از مراکز آموزش عالی غیردولتی که هدف نهایی آن قانونی کردن وقف دانشگاه آزاد و ورود غیرقانونی به مسئله دانشگاه آزاد برای دور زدن شورای عالی انقلاب فرهنگی بود، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش رجانیوز، در واکنش به این تجمع برخی رسانه‌ها به حاشیه‌هایی مانند ادعای سازماندهی شده بودن تجمع، توزیع ساندیس و... دامن زدند و حتی علی لاریجانی رئیس مجلس که یکی از جدی‌ترین انتقادهای دانشجویان متوجه نحوه اداره جلسه علنی توسط وی بود، روز بعد در نطق پیش از دستور خود به‌نحو غیرمعمولی ضمن زیر سؤال بردن تجمع، بخشی از شعارهای تجمع‌کنندگان را قرائت کرد.

رجانیوز به‌منظور واکاوی اهداف جنبش دانشجویی در برگزاری این تجمع و اصرار بر به نتیجه رسیدن موضوع دانشگاه آزاد ، میزگردی با حضور سه تن از دانشجویان فعال در تشکل‌های دانشجویی ترتیب داد که متن این گفت‌وشنود خواندنی در ادامه آمده است:

طوسی: اگر منتقدان آقای لاریجانی دریده گو هستند، نماینده هتاک در مجلس نامش چیست؟ / طبق اظهارات آقای هاشمی دانشگاه آزاد باید وقف ملت شود نه خانواده ایشان

در ابتدای این میزگرد طوسی، دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف و نماینده بسیج دانشجویی این دانشگاه گفت: «آن چیزی که پیرامون دانشگاه آزاد در افکار عمومی مشهود است، این است که فارغ از موارد خاص، تخلفات دانشگاه آزاد، تبدیل به نماد مبارزه با فساد شده است و به نوعی هم نماد جریان عدالتخواهی محسوب می شود.»

 وی با بیان اینکه طبیعی است مبارزه با تخلفات این دانشگاه برای عده ای نگران کننده باشد زیرا فرصت های بزرگی از آنها گرفته می شود، تاکید کرد: «اما نگرانی از این موضوع آنجایی بیشتر است که برنده اصلی این موضوع جریان عدالتخوه باشد، لذا تلاش های زیادی می شود تا این موضوع را سیاسی جلوه دهند و وجه عدالتخواهی آن را کمرگ کنند.» نماینده بسیج دانشجویی ادامه داد: «در همین راستا چهره هایی که چندان ذکاوت سیاسی ندارند، تحریک می شوند و با اظهارات خود بر این موضوع دامن می زنند که از جمله می توان به آقای مطهری اشاره کرد.» دانشجوی دانشگاه شریف تصریح کرد: «اما دسته دیگری هم وجود دارند که البته از عقل سیاسی خوبی برخوردارند اما روحیات تکنوکراتیک مشهودی دارند که از جمله آنها آقای لاریجانی است. یعنی نقدی که همیشه جریان دانشجویی به آقای لاریجانی داشته، این بار هم صدق می کند و آن هم ژست تکنوکرات آقای لاریجانی است که همیشه آنقدری که باید بر سر اصول و ارزش ها، پایبندی از خود نشان نمی دهند. ایشان در راس مجلس می نشینند اما آن طور که باید انقلابی عمل نمی کنند و حتی در قضایای اخیر هم مقداری عصبی عمل کردند و این که منتقدین خود را دریده گو، بی منطق و غوغاسالار نامیدند موجب وهن شخصیت خود ایشان است.» طوسی در ادامه از لاریجانی سوال کرد: «ایشان پاسخ دهند اگر منتقدین ایشان به خاطر مطالبات عدالتخواهانه خود دریده گو هستند، پس آقای مطهری که به عنوان نماینده مجلس علنا توهین و فحاشی می کند و بعد هم می گوید معنای حرف خود را نمی دانستم، چه هستند؟ البته من خیلی اصراری ندارم به اینکه بگویم پیوندهای خانوادگی آقای لاریجانی و مطهری و عباسپور (نماینده تهران) در قضایا دخیل بوده است.» طوسی در ادامه نیز به زمان به رای گذاشتن طرح وقف اموال دانشگاه آزاد در صحن علنی مجلس اشاره کرد و گفت: «همزمانی مطرح شدن این طرح در مجلس با سفر آقایان حدادعادل، رسایی، کوچک زاده و حسینیان به عراق اصلا اتفاقی به نظر نمی رسد و برخی گمانه ها در این رابطه را تقویت می کند.»

وی با یادآوری برخی توهین ها به دانشجویان پس از تجمع در برابر مجلس گفت: «در مسایل اخیر این اتهام به جنبش دانشجویی زده شد که دانشجویان تحریک شده اند و آمده اند به مجلس توهین کرده اند! در حالی که به نظرم این اشتباه بزرگی است و اصلا حرف جنبش دانشجویی به گوش خیلی از نمایندگان به واسطه همین فضاسازی ها نرسید. مجلس هشتم باید اصولگرا بودن خود را ثابت کند. ممکن است عده ای از هر دو جناح وامدار آقای جاسبی باشند اما کلیت مجلس باید از خودش اعاده حیثیت کند.» وی در خصوص نقش هاشمی رفسنجانی نیز گفت: «اینکه ایشان اخیرا دوباره گفته اند مایل هستند ازسیاست کناره گیری کنند به نظرم خیلی طبیعی نیست و به نظرم نوعی تهدید محسوب می شود. دقیقا مانند نامه 19 خرداد بدون سلام و والسلام ایشان به رهبر انقلاب که از آن بوی تهدید می آمد تا هر چیز دیگر. اخیرا هم اخباری در یکی از رسانه ها درج شد که ایشان در جلسه ای گفته اند ما طوری برنامه ریزی کرده ایم که بعد از ما اموال دانشگاه آزاد به خاندان‌مان برسد! خوب آقای هاشمی چرا سکوت کرده است؟ چرا این اخبار را تکذیب نمی کند؟ اگر این اخبار واقعیت دارد و ایشان در برابر آن سکوت می کند من به عنوان نماینده بسیج دانشجویی عرض می کنم با توجه به صحبت های گذشته ایشان که گفته بودند "اگر دارایی خاصی از خاندان ما جایی سراغ دارید مال کسانی که این ادعا را مطرح می کنند" ایشان این دارایی را به ملت بازگردانند و به خاندان خود نبخشند.»

امیدی فر: نمی گذاریم مجلس مانند دانشگاه آزاد به منطقه آزاد تبدیل شود/ چرا اسناد به‌دست آمده از دفتر دانشگاه آزاد منتشر نمی شود؟

در ادامه این نشست، امیدی فر دانشجوی دانشگاه تهران و نماینده جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه "باید به گذشته دانشگاه آزاد نگاهی گذرا داشت"، گفت: طی 30 سال اخیر دانشگاه آزاد به یک منطقه آزاد تبدیل شده که هیچ نظارتی بر آن نیست و در جمهوری اسلامی تنها دانشگاه آزاد است که بر خلاف تمامی نهادهای دیگر هیچ نظارتی بر آن وجود نداشته است. امیدی فر نتیجه عدم نظارت بر این دانشگاه را ایجاد یک تشکیلات ثروت و قدرت دانست و انتخابات دهم ریاست جمهوری را نیز به عنوان مثالی در راستای اقدامات غیرقانونی مسئولین این دانشگاه دانست که با امکانات متعلق به بیت المال به حمایت از یک کاندیدای خاص روی آوردند. وی تاکید کرد: «نمونه بارز آن هم نامه آقای کروبی به هاشمی رفسنجانی در 20 خرداد 88 بود که علنا از حمایت های مالی دانشگاه آزاد از موسوی انتقاد کرد. لذا حفظ این کانون ثروت و قدرت برای صاحبان آن بسیار اهمیت دارد.»

نماینده جامعه اسلامی دانشجویان در ادامه تصریح کرد: «طبیعی است که لزوم تغییر آقای جاسبی بعد از سه دهه حضور در رأس این مجموعه، کاملا احساس می شود چرا که واقعا دیگر نمی شود ادعا کرد که ایشان دغدغه مدیریتی دارد اما نکته مهم دیگر سلطه هیئت امنای دانشگاه آزاد بر این مجموعه است؛ اگرچه شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه این نهاد را اصلاح کرد اما در عمل باز هم تاکنون به صورت غیرقانونی از اجرای اساسنامه جدید سرپیچی شده است.»

امیدی فر در ادامه به نقش هاشمی رفسنجانی اشاره کرد و گفت: « از طرف دیگر نکته جالب توجه به آب و آتش زدن کسانی است که سعی می کنند به هر نحو سلطه خود بر این نهاد را ادامه دهند که از جمله آنها باید به آقای هاشمی اشاره کرد. برخلاف آنچه که بسیاری تلاش کردند تا اینطور القا کنند که این یک دعوای سیاسی بین رییس جمهور و آقای هاشمی است، کاملا روشن است که این یک تسویه حساب با مردم است.» امیدی فر تصریح کرد: «از سال 84 که ایشان در برابر گفتمان عدالتخواهی ملت شکست خوردند و در ادامه آن نیز در انتخابات 88 مردم گفتمان رییس جمهور در مبارزه با مفاسد اقتصادی را قاطعانه تایید کردند، طبیعی است که جریانی که پدر معنوی‌اش آقای هاشمی است از هر تلاشی در این زمینه دریغ نکند و به نظرم همین طرح وقف امال دانشگاه آزاد نیز که اخیرا مطرح و منجر به تجمع دانشجویان در برابر مجلس شد، آخرین دست و پا زدن ها برای ایستادگی در برابر قانون و شخصی کردن اموال عمومی دانشگاه آزاد است.» وی در ادامه با یادآوری مفهوم وقف گفت: «وقف یعنی دارایی خصوصی، وقف عموم شود نه اینکه اموال عمومی وقف یک خاندان خاص شود و منفعت محور باشد. لذا این اتفاقات باعث شد تا بیش از پیش گرد و غبارهای این موضوع کنار رود و اگر کسانی هم هنوز شک داشتند که یک جریان قدرت و ثروت مانع قانونمند شدن این نهاد بزرگ شده است، با اتفاقات اخیر دیگر تردیدی در این زمینه باقی نمانده است.»

 دانشجوی دانشگاه تهران در ادامه به موضع گیری های برخی افراد و رسانه های زرد بعد از تجمع دانشجویان در برابر مجلس اشاره کرد و گفت: «شهید بهشتی می فرماید وای به روزی که تحصیل‌کردگان جامعه نسبت به دردهای جامعه بی تفاوت باشند. از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب نیز می فرمایند که عدالتخواهی لبّ انتظار ما از دانشجویان است. دانشجویان به عنوان نخبگان یک جامعه سنسورهای جامعه در برابر دردهای آن هستند لذا وظیفه جنبش دانشجویی است که در برابر مفاسد و دردهای جامعه حساس باشد و نسبت به آن عکس العمل نشان دهد. همین تجمع اخیر دانشجویان در فصل امتحانات و هوای گرم تابستان در برابر مجلس، یکی از درخشان ترین نقاط کارنامه دانشجویی طی سال‌های اخیر بود و امیدوارم کسانی که در مجلس و رسانه های غیرمستقل و وابسته به این جریان گفتند کسانی که آمدند کیک و ساندیس گرفتند و نهار خوردند و با اتوبوس آمدند و... بتوانند شرعا پاسخگوی ادعاهای نادرست خود باشند چرا که مطرح کردن هر ادعایی کار آسانی است اما دروغ و راست بودن آن اهمیت دارد که انشالله در محضر عدل الهی پاسخگو خواهند بود.» وی در ادامه خاطرنشان کرد: «خیلی روشن است که دانشجویان یکی از قدیمی ترین منتقدان مسائل دانشگاه آزاد هستند و لزومی ندارد کسی آن ها را برای اعتراض به مفاسد این دانشگاه سازماندهی کند.» وی به در خصوص اظهارات علی لاریجانی درباره تجمع دانشجویان در برابر مجلس گفت: «حقیقتا برای من نطق آقای لاریجانی بعد از تجمع دانشجویان در مجلس بسیار حیرت آور است. ایشان گفتند چطور است که اگر مصوبه ای بر خلاف میل‌تان نباشد در برابر آن سکوت می کنید و اگر موافق میل‌تان نباشد به آن اعتراض می کنید؟! آیا ایشان تصور می کنند جریان دانشجویی باید مطابق میل ایشان باشند که هر چیزی را که مجلس تصویب کرد، تایید و هر چیزی را که رد کرد، رد بکند؟ ما شاخص های خود را داریم که عبارتند از اصول اسلامی، مواضع امام و رهبری و قانون اساسی و هر مصوبه ای از مجلس که مخالف این اصول باشد طبیعتا اعتراض دانشجویان را به همراه خواهد داشت.» نماینده جامعه اسلامی دانشجویان ادامه داد: «"ایشان می گوید شما چرا مجلس را به کیف انگلیسی متهم می‌کنید؟ این مجلس افتخارش به ولایی بودن است و این مجلس، مجلس خامنه‌ای و خمینی است"، اما ایشان باید پاسخ دهد که ادعای ولایت پذیری فقط در نطق های پیش از دستور است یا باید در عمل هم به آنها توجه شود؟ چطور زمانی که مواضع رهبری پیرامون اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی و لزوم عدم دخالت مجلس در حیطه اختیارات این شورا مطرح می شود و خود آقای لاریجانی هم بر این موضوع صحه می گذارند، باز هم نظر صریح رهبر انقلاب را در مجلس به رای می گذارید؟ طبیعی است که نباید اشتباهات مجلس را با پنهان شدن پشت نام امام و رهبری توجیه کرد.» وی ادامه داد: «آقای لاریجانی در بخشی از سخنان اخیرشان گفته اند توهین به مجلس توهین به ملت است. این اصل درست است اما سوال این است که آیا مصوبات اینچنین، توهین به ملت نیست؟ اگر قرار بود هر تصمیم مجلس درست باشد، پس فلسفه وجودی شورای نگهبان چیست؟ مجلس در اتفاقات اخیر واقعا نمره خوب و قابل قبولی کسب نکرد، به خصوص آقای لاریجانی که سو مدیریت آشکاری داشت. امیداورم پیام واقعی این تجمع را نمایندگان درک کرده باشند که ما نخواهیم گذاشت مجلس شورای اسلامی هم مانند دانشگاه آزاد به یک منطقه آزاد تبدیل شود.» وی خاطرنشان کرد: «متاسفانه کاملا روشن است که اقدامات اخیر کاملا زنجیره ای و حساب شده بود و از سوی دیگر هم حضور هوشمندانه دانشجویان در این رابطه به ضرر جریان قدرت و ثروت بود و موجب خشم آنها شده است.» امیدی فر در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: «یکی از اتفاقات حائز اهمیت که اخیرا به وقوع پیوسته، بازرسی از یکی از دفاتر ریاست دانشگاه آزاد است که طی آن اسناد مهمی در زمینه های سیاسی و اقتصادی به‌دست آمده است. ما در این رابطه خواسته روشنی داریم. قوه قضاییه فارغ از شعارهای مبارزه با مفاسد واقعا باید در این رابطه روشنگری کند. چرا این اسناد برای عموم مردم منتشر نمی شود تا ملت بدانند با امکانات بیت المال در دانشگاه آزاد چه اتفاقاتی رخ می دهد؟ مگر آقای جاسبی نگفته دانشگاه آزاد پاک ترین نهاد است؟ پس این اسناد را خود ایشان برای مردم منتشر کند تا مردم قضاوت کنند.» وی در پایان گفت: «ما منکر خدمات این دانشگاه نیستیم اما با بی قانونی های آشکار آن مخالف هستیم. اخیرا هم تعدادی از تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد بیانیه دادند که چرا دانشجویان دانشگاه دولتی در کار دانشگاه آزاد دخالت می کنند! این روشن است که عدالتخواهی که بر عهده جنبش دانشجویی است، منحصر به دانشگاه آزاد و دولتی نیست و همین بیانیه نشان می دهد دوستان ما در دانشگاه آزاد یا به میل خود این بیانیه را ننوشته اند و یا واقعا از اساس متوجه عمق وقایع اخیر نشده اند.»


افکانه: مجلسی که امضاهای حمایت آمیزش از جاسبی بیش از غزه است، اصولگرا است؟

در ادامه این نشست که با حضور نمایندگان تشکل های دانشجویی برگزار شد، محمد افکانه دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور گفت: «ماجرای دانشگاه آزاد قصه جدیدی نیست و شروع این موضوع مربوط به سال 85 است که در مراسم افطاری دانشجویان با حضور رییس جمهور، رییس دانشگاه آزاد، وزرای علوم و... دانشجویانی که صحبت کردند به صورت علنی و واضح نقد دانشگاه آزاد را شروع کردند. اما پیرامون حوادث یک ماهه اخیر باید گفت حوادثی پیش آمد که به نظرم کاملا قابل پیش بینی بود.» وی ادامه داد: «اوایل خردادماه بود که ما با دوستان دانشجو به این نتیجه رسیدیم که یک پروژه در حال اجراست که نمونه بارز آن رای یک دادگاه برای توقف مصوبه قانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و از سوی دیگر هم رای مجلس برای تصویب وقف اموال دانشگاه آزاد.»

افکانه، نمایندگان مجلس را به چهار دسته تقسیم کرد و گفت: «دسته اول آنهایی که بی مسئولیت هستند و اصلا زحمت حضور در مجلس را هم به خود نمی‌دهند و این موضوع در مجلس هشتم تا جایی پیش رفته است که اعتراض رهبر انقلاب را نیز به همراه داشته است. در تاریخ 30 ساله جمهوری اسلامی این یک پدیده منحصر به فرد است که نمایندگان یک مجلس اینقدر بی نظم و بی مسئولیت باشند.
دسته دوم کسانی هستند که بی اثر هستند. حضور فیزیکی دارند اما برای شرکت در هیجانات سیاسی در مجلس حضور دارند. این نماینده آرمانخواه نیست و نمی تواند هم موثر باشد.
دسته سوم اصولگرایانی هستند که آدم های مومن و مقیدی هستند اما شجاع نیستند و به بهانه مصلحت گرایی منفعل هستند. در نتیجه انقلابی نیستند و کارآیی لازم را ندارند.
و اما دسته چهارم واقعا کسانی هستند که انقلابی مانده اند و برایشان مهم نیست اگر الان فلان مدل موضع گیری کنیم دور بعد رای می آوریم یا نه. واقعا به تکلیف خود عمل می کنند و به قسمی که خورده اند پایبندند. لذا خود نمایندگان را هم باید به دوسته خواص و عوام تقسیم کرد.»

وی در ادامه به شرح گفت‌وگوی خود با یکی از نمایندگان حامی جاسبی در مجلس پرداخت و گفت: «متاسفانه تعداد زیادی از نمایندگان یاد گرفته اند که خود تصمیم نگیرند و با استناد به اینکه یک نفر از آن‌ها درخواستی داشته حتما آن را اجابت کنند. بنده با آقای کیخا نماینده زابل در رابطه با تصمیمات اخیر مجلس پیرامون دانشگاه آزاد صحبت می کردم. به ایشان گفتم چرا شما از چنین طرحی حمایت و زیر آن را امضا کردید؟ ایشان پاسخ عجیبی به من داد و گفت: چون آقای عباسپور آورد، من هم آن را امضا کردم. آیا نباید برای نماینده مهم باشد که در این طرحی که امضا می کند، چه نوشته است؟ از هر دو جناح کسانی هستند که همین‌طوری عمل می کنند و این تنها به ضرر ملت است. من اعتقادی ندارم که به صورت شخصی در مورد افراد صحبت کنیم اما برخی اشتباهات افرادی مثل آقای دلخوش و مطهری و لاریجانی واقعا قابل گذشت نیست.»

نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه به نقل جمله ای از جاسبی پرداخت: «خود آقای جاسبی در جمع مدیران سازمان مرکزی و رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد در چهل و پنجمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد- اردیبهشت 1381، می گوید: "این همه به نمایندگان سرویس می‌دهیم و متقابلاً ما باید از حمایت نمایندگان برخوردار باشیم و مستلزم این است که شما ارتباطتان را با نمایندگان بیشتر کنید و به طور کلی در سطح استان، در سطح شهر ما بتوانیم با همه مسئولین از جمله نمایندگان ارتباط داشته باشیم تا کارهای دانشگاه آزاد اسلامی را بتوانیم به خوبی پیش ببریم. این طور نباشد که جاده یک طرفه باشد و سرویس بدهیم اما از آن طرف ما چیزی نخواهیم." خوب ایشان دارد عملا همه چیز را بیان می کند و تا به حال هم این موضوع تکذیب نشده است. خوب حالا نمایندگان چه می گویند؟ آقای مطهری می گوید طرح وقف دانشگاه آزاد بسیار درست بود! یا می گوید این کار موجب وهن مجلس است که طرح خود در مورد وقف را پس بگیریم! نگذاریم عده ای جایگاه مجلس را زیر سوال ببرند! خوب باید از آقای مطهری پرسید این جایگاه مجلس چرا مهم است؟ چون نمایندگان مردم در آن باید حرف مردم را بزنند. لذا این خود برخی از نمایندگان هستند که دارند موجب وهن مجلس و جایگاه آن می شوند. وقتی واقعا تصمیمات مجلس در تناقض با خواسته مردم و به ضرر آنها باشد، دیگر چه ارزشی دارد؟»

افکانه تصریح کرد: «من فکر می کنم قرار گرفتن بسیاری از نمایندگان در فضاهای انتزاعی و به دور از واقعیت، علت العلل بسیاری از این مشکلات است و مثلا خود من چند برخورد نزدیک با همین آقای مطهری داشتم و مطمئن هستم بسیاری از تصمیمات ایشان از روی ناآگاهی و قرار گرفتن در یک فضای خاص است. اگرچه بحث پیرامون این مسایل فرعی است اما ایشان شخصیتا هم چهره ای سیاسی نیست. ایشان در بهترین حالت یک چهره فرهنگی است نه سیاسی. ببینید در این سال‌های اخیر چقدر مواضع متناقض داشته اند و تحت تاثیر دیگران بوده اند.»

وی در ادامه گفت: «اخیرا بحث هایی پیش آمده پیرامون مقایسه مجلس ششم و مجلس هشتم. من خیلی این را قبول ندارم چون مجلس هشتم واقعا سوگیری کلی‌اش در جهت تعارض با نظام نیست اما برخی اشتباهات مجلس هشتم متاسفانه بزرگ است که راه را برای چنین مقایسه هایی در افکار عمومی باز می کند.» افکانه با یادآوری نقاط قوت مجلس هشتم گفت: «به نظرم مجلس هشتم در موضوعاتی همچون سیاست خارجی و مباحث هسته ای خوب عمل کرده اما متاسفانه برخی اشتباهات بزرگ است که نمی شود آنها را نادیده گرفت.»

وی در خصوص تخریب ها علیه دانشجویان پس از تجمع در برابر مجلس گفت: «متاسفانه بعد از تجمع اخیر، یک موج رسانه ای علیه دانشجویان به‌راه افتاد و دانشجویان مورد تخریب شدید کسانی قرار گرفتند که در این قضایا متضرران اصلی بودند. در تجمع اخیر شاید یک نفر یک شعار تندی هم داده باشد اما این نه مورد تایید ماست و نه اینکه آنقدر اشتباه بزرگی است که حرکت بزرگ و ارزشمند دانشجویان به‌واسطه آن بخواهد تحت تاثیر قرار گیرد. وقتی آقای لاریجانی موضع صریح رهبری را به رای می گذارند طبیعی است که به ایشان اعتراض شود اما اشتباه اصلی و بزرگ‌تر را چه کسی مرتکب شده است؟ نمایندگانی که در این زمینه اشتباه بزرگ‌تری کردند یا آن یک نفر دانشجویی که ممکن است یک شعار تندی هم داده باشد؟ اصلاً شأن این دو قابل قیاس است؟ اگر اشتباهی هم کسی از دانشجویان مرتکب شده، بگذارید به حساب جوانی او اما این اشتباه را که نظر صریح رهبری را به رای نمایندگان می گذارند، چطور توجیه کنیم؟ به حساب چه بگذاریم؟ می گویند چرا شعار داده اید مجلس جاسبی گرا. چرا در این مجلس،‌ در حمایت از جاسبی بیش از 250 امضا جمع می‌شود و در حمایت از مردم غزه 207 امضا. حتی مجلس ششم برخی اشتباهات خود را پس گرفت و نگذاشت کار به شورای نگهبان بکشد اما مجلس هشتم چه؟ حتما باید کار به شورای نگهبان بکشد؟ ما اتفاقا خودمان هم اصرار فراوانی داریم که طبق فرمایشات رهبری عزیز چه در رفتار و چه در گفتار به کسی ظلم نکنیم اما واقعا برخی اشتباهات قابل گذشت نیست و نمی شود به آن نقد و اعتراض نکرد. برخی رفتارها دیگر از بیانیه دادن و ... گذشته است. ما سه هفته قبل قبل از اینکه بخواهیم جلوی مجلس تجمع کنیم، در برابر دانشگاه آزد تجمع کردیم. خوب چرا اینها را نادیده می گیرند؟ چون واقعا خودشان اخبار را چندان رصد نمی کنند و بیشتر تحت تاثیر اطرافیان و حلقه بسته اطراف خود هستند. اگر بسیاری از نمایندگان به بیانیه های تشکل ها و اعتراض های آنان قبل از این تجمع دقت می کردند، به همین راحتی از اشتباهات خود نمی گذاشتند و دانشجویان را متهم نمی کردند.» وی در پایان تصریح کرد: «به عنوان نکته آخر هم اینکه ما از دولت در حال حاضر انتظار داریم با توجه به مشی کلی عدالتخواهانه خود، بیش از همیشه در جهت رفع مشکلات و مفاسد اقدام کند.»


89/4/13::: 1:30 ع
نظر()
  
  
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان در پاتوق هفتگی باشگاه خبری فارس(توانا):
فتنه آینده با ادبیات دینی به میدان می آید

خبرگزاری فارس: مسئول اتاق فکر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: در آینده فتنه‌هایی صورت می‌گیرد که افرادی با ادبیات دینی و انقلابی به میدان می‌آیند و از منابع دینی هم سند می‌آورند و در تشخیص اهم و مهم دچار اشتباه هستند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا»، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان مسئول اتاق فکر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها که در نشست‌ " فتنه دیگری در راه است " در جمع خبرنگاران باشگاه خبری فارس «توانا» سخن می‌گفت، تحقق انقلاب فرهنگی را از آرمان‌های مهم انقلاب اسلامی خواند و اظهار داشت: انقلاب فرهنگی، ابعاد بسیار متنوع و گسترده‌ای دارد؛ یکی از ابعاد انقلاب فرهنگی، توزیع و تولید دانش است که مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی متکفل آن هستند.

وی با بیان اینکه انقلاب فرهنگی ابعاد دیگری نیز دارد که به فرهنگ عمومی، آئین‌ها و روش‌ها برمی‌گردد، در تشریح نقش خبرگزاری‌ها و خبرنگاران در اطلاع‌رسانی درست و فرهنگ‌سازی صحیح در جامعه، گفت: یکی از بخش‌های مهم فرهنگ، مربوط به رسانه‌ها می‌شود که فرهنگ‌سازان جامعه هستند و جایگاه خبر و خبرنگاری در رسانه‌ها نشان‌ می‌دهد که اطلاع‌رسانی جایگاه کلیدی در فرهنگ‌سازی دارد. اگر تعریف این جایگاه را دقیق بدانیم، شاید بشود بهتر از گذشته از این جایگاه استفاده کرد و برکاتی را شاهد باشیم که شدت هزینه مبارزات انقلاب برای تحقق آرمان‌های نهایی آن کاهش یابد و موفقیت‌ها با سهولت و سرعت بیشتری به دست آید.

مشاور رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها با ارائه بازتعریفی از خبر، خبررسانی و خبرنگاری، افزود: اگر خبر به معنای انعکاس واقعیت‌ها با گزاره‌های توصیفی باشد، باید گفت هیچ‌یک از واقعیت‌های جهان از سنت‌های الهی حاکم بر هستی خارج نیستند؛ کسی که از سنت‌های الهی خبر نداشته باشد، انعکاس تحقق سنت‌های الهی را در هر یک از اخبار خود می‌بیند اما فردی که از سنت‌های حاکم بر حیات بشر آگاهی نداشته باشد، واقعیت‌ها را به گونه‌ دیگری خواهد دید و حتی به گونه‌ غیرواقعی آنها را حکایت می‌کند.

* مهمترین درس اخلاق، خبر از واقعیت‌های جهان هستی است

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان مهمترین درس اخلاق و موعظه‌های بشری برای رشد معنوی انسان‌ها را خبر از واقعیت‌های جامعه بشری و جهان هستی دانست و گفت:‌این نشان‌دهنده جایگاه خبر‌رسانی است چرا که در این موقعیت‌ها قدرت خداوند، قهر و غلبه دنیا و ارزش امور معنوی دیده می‌شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) در نامه 31 خود به فرزندش تأکید می‌کنند که "تاریخ بخوان تا واقعیت‌ها را ببینی و خدا را دریابی و برای اجرای فرامین الهی خوب ملتزم شوی. "

این کارشناس مسائل دینی، خبر را حکایت‌‌کننده سنت‌ الهی حاکم بر حیات بشری دانست و اضافه کرد: فردی که از این سنت‌ها خبر نداشته باشد، مانند این است که ذهنش از انگیزه وقوع یک حادثه خالی است و در نهایت موجب اشتباه توصیف کردن یک واقعیت می‌شود و خبر مضحکی ارائه می‌دهد که در عین حال می‌تواند واقعی و درست باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان در ادامه خاطر نشان کرد: همه حوادثی که در عالم رخ می‌دهد به اذن پروردگار و در قالب سنت‌های الهی است و فردی که بخواهد خبر تنظیم کند باید از سنت‌های الهی آگاه باشد لذا خبرنگارانی که بر اساس انگیزه‌های معرفتی و دینی وارد این عرصه شده‌اند باید دوره‌های آموزشی را بگذرانند که از سنت‌های الهی حاکم بر حیات بشر سخن بگوید.

وی روایت یک واقعیت را امری ارزشمند توصیف و تصریح کرد: همه واقعیت‌ها اعم از تلخ یا شیرین و خوب یا بد، ارزشمندند، چرا که مصادیقی از تحقق سنت‌های الهی هستند و به این ترتیب هیچ‌ خبری بی‌جهت نیست؛ فردی که جهت درست واقعه‌ای را درنیابد، حتماً آن خبر را با جهتی اشتباه قضاوت و توصیف می‌کند.

مشاور رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها با ذکر روایتی درخصوص آداب خبریابی و خبررسانی اظهار داشت: در روایتی آمده است که «شیعیان امیرالمؤمنین (علیه السلام) گوش خود را برای شنیدن علم نافع وقف می‌کنند و افرادی از آنها نیز که به دنبال تولید علم هستند، علم نافع تولید می‌کنند» از این رو افرادی که به دنبال تولید آگاهی‌های مفید نیستند،‌ کم‏کم از دایره تقوا خارج می‌شوند.

* ارائه تحلیل‌های اشتباه ناشی از اخبار نادرست است

وی با طرح این پرسش که برای تولید سخن درست چه باید کرد تا مردم به آن علاقه نشان دهند، گفت: شاید تصور شود که باید برخی اوقات سخن جذاب یا جنجالی بگوییم تا مردم به آن توجه کنند و بعد حرف درست را بیان کنیم اما این روش است درستی نیست؛ چراکه می‌شود خبرهای جذاب را با درنظر گرفتن اصل صادقانه و مفید بودن، تولید و منتشر کرد.

پناهیان وجود خبرگزاری‌ها برای حیات جامعه‌ای بزرگ را ضروری عنوان کرد و ادامه داد: خبرگزاری‌ها در میان واقعیت‌ها بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند و اگر در انتخاب اخبار، درست عمل کنند، موفق خواهند بود.

وی، داشتن مراجعه کننده زیاد را ملاک کافی برای تشخیص موفق بودن یک خبرگزاری ندانست و گفت: خبرگزاری موفق، خبرگزاری‌ است که همیشه انتخاب‌هایش برتر بوده است و اخبار درست را نه تنها به عموم جامعه، که به اطلاع نخبگان جامعه برساند.

این استاد حوزه و دانشگاه،بسیاری از تحلیل‌های اشتباه را ناشی از اخبار نادرست دانست و افزود: ما در انتخاب خبرهای درست و در کنار هم قرار دادن آنها ضعف جدی داریم و خبرگزاری‌ها باید این ضعف را برطرف کنند؛ خبرگزاری که می‌خواهد خبری را منتشر کند، باید از سنن الهی آگاه باشد و با نگاه درست به واقعیات، آنها را درست توصیف و تحلیل کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان تصریح کرد: بسیاری از مشکلات فرهنگی جامعه به دلیل منتقل نشدن بخشی از اخبار مورد نیاز مردم است؛ البته منظور اخبار ممنوعه و محرمانه نیست بلکه اخباری است که باید به مردم ارائه داد تا آنها راه خود را پیدا کنند بنابراین برای گزینش اخبار مورد نیاز جامعه باید اتاق فکر تشکیل داد. مردم باید شخصیت‌های سیاسی مطرح را بشناسند تا اگر در شرایط مانند فتنه اخیر قرار گرفتند، تشخیص موضع‌گیری‌های اشخاص دشوار نباشد.

* تولید اخبار ویژه از سوی خبرگزاری‌ها برای نخبگان جامعه

مسئول اتاق فکر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه امروز در نزاع حق و باطل، شفافیت به‎نفع جبهه حق است؛ به ویژه اگر این نزاع در آخرالزمان باشد، متذکر شد این خبرگزاری‌ها هستند که باید انتخاب کنند که کدام خبر موجب روشنفکری و روشنگری جامعه است؛ قدرت انتخاب خبر قدرت بسیار بالایی است به طوری که اگر قدرت انتخاب خبر ما در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خوب بود به سرعت می‌توانستیم موانع را پشت سر بگذاریم.

وی به مثبت‌نگری در انتقال اخبار هم اشاره‌ای کرد و اظهار داشت: در برخی از بولتن‌های به اسم اخبار محرمانه،‌ یک سری اخبار منفی از وضعیت کشور منتشر می‌شود؛ در صورتی که می‌شود با نگاه مثبت به فعل و انفعالات کشور، با مخاطب در مورد این مسئله که ایران تقریباً با امکانات صفر شروع کرد و همان امکانات را هم با جنگ تحمیلی از دست داد و امروز بعد از گذشت 30 سال از انقلاب اسلامی همه اذعان می‌کنند که ایران قدرت اول منطقه است؛ خبرگزاری‌ها باید به این موضوع بپردازند که چگونه با وجود همه مخالفت‌‌ها توانستیم دوباره رشد کنیم؟

این استاد دانشگاه با اشاره به نمونه مثبت‌نگری در خصوص مسئله حجاب نیز افزود: با وجود همه کم‌کاری‌هایی که در عرصه حجاب و فرهنگ صورت گرفته است و فعالیت بی حد و حصر دشمنان فرهنگی ما برای از بین بردن حجاب، تعداد زیادی از بانوان ما محجبه هستند. با مقایسه فعالیت‌های تشویق‌کننده حجاب و اقداماتی که علیه حجاب صورت ‌گرفته است باید اعتراف کرد که این تعداد چادری در تهران معجزه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان اضافه کرد: اینجاست که اهمیت انتخاب درست اخبار مشخص می‌شود. مردم تشنه خبر هستند و دوست دارند خبر بشنوند. نخبگان جامعه باید گروه ثابتی از مخاطبان خبرگزاری‌ها باشند که باید برای آن‌ها خبرهای ویژه تولید شود. مطمئناً اگر خبر درست تولید شود می‌تواند در جهان انقلاب ایجاد کند و جامعه ما را متحول کند.

* باید در گزینش و انتخاب خبر در کشور انقلابی پدید آید

وی در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران باشگاه خبری فارس " توانا " با طرح این پرسش که چرا در انتخابات کشورهای دموکراتیک، خبرنگاران کشور ما حضور فعال ندارند تا دموکراسی حاکم در آن کشورها را بدون هیچ تحلیلی به مردم نشان دهند، اظهار داشت: معتقدم که باید در گزینش و انتخاب خبر و ادبیات بیان اخبار در کشور ما انقلابی پدید بیاید.

مشاور رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، گفت: بنده در یک جلسه به برخی از مدیران و کارشناسان گفتم که ما زمانی از انقلابیگری فاصله گرفتیم که به ساختارهای نظام لیبرال‌ دموکراسی غربی نزدیک شدیم و برای آن فرهنگ‌سازی کردیم؛ برای رشد و توسعه از کلمه «رفاه» استفاده کردیم؛ رفاه، هدف نظام سرمایه‌داری برای توسعه است درحالی که ما هدف دیگری داریم.

وی افزود: ما «امت اسلامی» بودیم اما از کلمه «شهروند» استفاده کردند؛ در صورتی که شهروند، کلمه معناداری است که برای جامعه مدنی استفاده می‌شود که به معنای مدینه فاضله هم نیست و این‌ها، فرهنگ‌ساز‌ی برای تهی کردن محتوای انقلاب اسلامی بود؛ همان سال‌ها مقام معظم رهبری به تهاجم فرهنگی هشدار دادند و فرمودند که تهاجم فرهنگی به "زلف و لباس " نیست بلکه عمیق‌تر از اینهاست از این رو اینجا لازم است خبرنگاران وارد صحنه شوند و بگویند که چرا اینگونه برای ما فرهنگ‌سازی شده است.

پناهیان افزود: خبرنگار باید به حقیقت متعهد باشد نه به واقعیت و از منظر حقایق عالم، واقعیت‏ها را بنگرد و بداند که نسبت به کدام واقعیت واکنش نشان دهد.

* خبرنگاران متعهد برای روشن شدن نقاط تاریک کشورجانفشانی کنند

وی با انتقاد از نحوه برنامه‌ریزی متون درسی در آموزش و پرورش یاد‌آور شد: خبرنگاران باید تحقیق کنند که چند درصد از پژوهشگران آموزش و پرورش از اندیشه‌های «جان دیویی» پیروی می‌کنند و این فرد را به مردم بشناسانند و میزان لابی او را با صهیونیست‌ها نشان دهند و اندیشه‌هایش را معرفی کنند. اینجاست که جایگاه والای خبرنگاری و خبررسانی مشخص می‌شود.

"جان دیویی " یکی از فیلسوفان امریکایی قرن بیستم و از پیشتازان پراگماتیسم است که آرای او در باب سرشت فلسفه، آموزش، جامعه و سیاست حرف و حدیث‌های فراوانی را به وجود آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه خبرنگاران باید افکار عمومی را نسبت به حقایق تحریک کنند، گفت: همه باید از خبرنگاران بترسند نه فقط سیاست‌مداران؛ وقتی یک خبرنگار جوان، نقطه تاریکی را روشن می‌کند و موجب تحول در کشور می‌شود، اهمیت کار او مشخص می‌شود؛ در کشور ما نقاط تاریک بسیاری هستند که برای روشن شدن آنها خبرنگاران باید جانفشانی کنند. رهبر انقلاب در بسیاری از زمینه‌ها تنها هستند. مانند سال اصلاح الگوی مصرف که به واسطه فتنه‌گری فتنه‌گران به سرانجام نرسید. در حالی که کشور ما در الگوی مصرف با مشکل جدی روبروست و نیاز است که برای آن اتاق فکر ایجاد شود تا مشخص شود که برای اصلاح الگوی مصرف جامعه باید کدام قسمت‌ها را نشانه گرفت و زد؛ شلیک گلوله‌های خبرنگاران که همان گزاره‌های خبری آنهاست، می‌تواند بسیاری از میکروب‌ها را در جامعه نابود کند.

مشاور رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، گفت: دیگران با شعار روشن‌کردن تاریکی‌ها به صحنه می‌آیند و چون هیچ نقطه تاریکی نمی‌یابند به مخدوش کردن چهره برخی شخصیت‌های مذهبی و مبارز نظام دست می‌زنند تا یک جریان عظیم اصولگرایی را تخریب کنند اما خبرنگار متعهد باید قسمت‌هایی را که مغرضان تاریک کرده‌اند نشان داد.

* لزوم پاکسازی ادارات از عناصر لیبرال

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر توجه به مسئله پاکسازی ادارات از عناصر لیبرال ادامه داد: حضرت امام (ره)‌ یازده مرتبه از کلمه لیبرال‌ استفاده‌ کرده‌اند که یک مورد آن در گفت‌وگو با یک خبرنگار خارجی پیش از پیروزی انقلاب بوده و ده مرتبه دیگر در سال‌های آخر عمر ایشان بوده است که هر بار از کلمه لیبرال استفاده کرده‌اند، منافقین را نیز نام برده‌اند که دو یا سه مرتبه‌اش در جریان عزل منتظری بوده و خیلی عجیب است که امام (ره) بعد از دفاع مقدس، جنگ با لیبرال‌ها را آغاز کردند و آنها را خون‌آشام می‌خوانند.

وی ابراز داشت: اگر می‌خواهید ماهیت شورش‌های منجر به قتل و جنایت شده بعد از فتنه اخیر را ببینید، حتماً‌ 10 عبارت حضرت امام (ره) درباره لیبرال‌‌ها را بخوانید تا ببینید لیبرال‌ها با وجود ظاهر اتوکشیده‌ا‌ی که دارند چه انسان‏های سفاک و خونریزی هستند؛ امام (ره) می‌فرمایند «لیبرال‌ها اگر نتوانند انقلاب‌ را از راه‌هایی که دنبال کرده‌اند، نابود کنند در بدنه ادارات نفوذ می‌کنند و آنجا را فاسد می‌کنند»؛ اینجاست که خبرنگاران تازه جایگاه خود را در دفاع از انقلاب اسلامی و راه امام (ره) نشان می‌دهند. خبرنگاران می‌توانند موقعیتی مانند امر به معروف و نهی از منکر یا نظارت عمومی را در جایگاه خود قرار دهند و به وظایف خود به خوبی جامه عمل بپوشانند.

وی با بیان اینکه وظیفه یک خبرگزاری در حوزه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را بیش از وظیفه ستاد امر به معروف می‌دانم، اظهار داشت: خبرگزاری‌ها می‌توانند یک معروف را به جامعه معرفی کنند و مردم را امر به معروف کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان در ادامه سخنان خود به فتنه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال دهم در کشورمان اشاره کرد و با بیان اینکه همه باید از فتنه اخیر درس بگیریم، افزود: هزاران نفر به خاطر یک دروغ به خیابان‌ها آمدند؛ وقوع این اتفاق در جامعه اسلامی ما علامت وجود برخی ضعف‌های عمده خصوصاً در شبکه‌های خبری است و نیاز است که برای بررسی ابعاد این اتفاق و دلایل آن برنامه‌ریزی کرده و یک کارگروه ویژه برای آن تشکیل شود.

وی گفت: سکوت‌ها؛ بسیار به این فتنه کمک کرد و کسانی که سکوت کردند نباید بدون محاکمه عبور کنند. باید پیشنهادهای پشت پرده و علنی برای مردم آشکار شود.

* فتنه اخیر به خاطر محترم بودن بی‌دلیل برخی شخصیت‌ها شکل گرفت

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: اصلاً خود این فتنه به خاطر محترم بودن بی‌دلیل برخی شخصیت‌ها نزد مردم شکل گرفت. شاید لازم بود تا همه افراد فتنه‏گری را که علیه دوم خرداد موضع نگرفتند محاکمه می‌کردیم تا چهره‌هایی که ابراز بی‌تفاوتی کردند در دوران فتنه به سلامت عبور نکنند. اگر مواضع روشن و شخصیت‌ها شناخته شده‌ بودند، کار به اینجا نمی‌رسید؛ در عرصه سیاست بیش از این نمی‌شود احترام اشخاص را حفظ کرد. احترام‌هایی که احترام نظام را در جهان ساقط کند، نباید حفظ شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: فردی کتاب نوشته است که کشور را باید اینگونه اداره کرد و در آن کتاب زاویه‌دار بودن او با نظام محرز است اما چون خبرها درست به دست مردم نرسیده است، در انتخابات خودش را منصوب به امام می‌‌خواند و این وظیفه یک خبرنگار است که او را به عنوان یک عنصر خطرناک به مردم معرفی کند. امیدوارم خودمان و جامعه‌مان را برای آینده آماده کنیم؛ آینده‌ای که با کمترین هزینه از سهمگین‌ترین فتنه‌ها عبور کنیم؛‌ فتنه‌هایی که اگر با قلم و بیان خبرنگاران متعهد معرفی نشود با خون مظلومین در کوچه و خیابان‌ها اتفاق می‌افتد. فتنه‌های آینده‌ای که قدرت تشخیص پیدا کردن در این فتنه‌ها کار بسیار دشواری است؛ از هر طرف کلمات محترم و حرف‌های درستی با جهت‌گیری‌های مختلف فرود می‌آید و سرعت آن بمباران خبری به شما اجازه نمی‌دهد که تحلیل درستی داشته باشید و نقد منصفانه انجام دهید و آنجا تأسف خواهید خورد که ای کاش از قبل آماده شده ‌بودیم.

وی با ذکر این مطلب که ما مأمور به ارائه خبری هستیم که تحلیل درستی از آن منتج شود، گفت: اما خبرهای فراوانی هستند که هیچ مصلحتی در پرده پوشی آنها نیست و ترکیب و تحلیل این خبرها می‌تواند مردم را برای مقابله با فتنه‌های آینده آماده کند. هر قدر در زندگی خبرنگاری خود عدالت و انصاف را رعایت کنید و از گروه‌گرایی و باندبازی پرهیز کنید، خداوند متعال برای کار شما ارزش بیشتری قائل خواهد شد.


* فضای جامعه برای کار رسانه‌ای موفق، اثرگذار و بی‌طرفانه آماده است


حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: برخی‌ها عدالت و انصاف را به بی‌طرفی نسبت به حق و باطل ربط می‌دهند که از شارلاتان بازی‌های دوره و زمانه ماست و انسان عادل و منصف را انسان بی‌طرف نسبت به حق و باطل جلوه می‌دهند. خبرنگاری که در صحنه کربلا شمشیر نکشد و از امام حسین (علیه السلام) دفاع نکند، با قاتلین اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) محشور خواهد شد. در نزاع حق و باطل بی‌طرف نداریم. باید طرفدار حق باشیم و در این مسیر انصاف را رعایت کنیم اما بر اساس تحلیل خودمان انجام وظیفه کنیم.

وی اظهار داشت: اکنون فضای جامعه ما برای کار رسانه‌ای موفق، اثرگذار و بی‌طرفانه برای انسان‌های منصف و نه ضرورتاً حزب‌اللّهی آماده است، فعالیت رسانه‌ای که نتیجه آن تقویت راه حق و امام و رهبری خواهد شد.

مسئول اتاق فکر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها درخصوص ویژگی‌ فتنه‌های آینده نیز اظهار داشت: دشمنان ما در این 30 سال، قدم به قدم از برابر ما عقب‌نشینی کردند و در عوض با اسلحه‌هایی از جنس اسلحه‌های خودی به جنگ با ما آمدند. در انتخابات ریاست‌جمهوری قبل، شعارهای طرفداری از سکولاریزم صریحاً داده شد و درانتخابات امسال کسانی که سکولارها از آنها حمایت کردند، یا روحانی بودند یا خود را منتسب به امام معرفی می‌کردند لذا اگر این روند در آینده ادامه یابد، مخالفان با صلابت جمهوری اسلامی و خط مستقیم امام و رهبری مبارزه می‌کنند و به شدت در چهره‌هایی بسیار مذهبی و متدین بروز خواهند کرد.

* افرادی در آینده به مبارزه با انقلاب می‌پردازند که از گزاره‌های دینی استفاده می‌کنند

وی افزود: امروزه دیگر ضد انقلابیگری ارزش خود را از دست داده است و اگر کسی بخواهد کلاسی برای خود قائل باشد، نمی‌تواند حتی شبیه روشنفکران غرب‌زده سخن بگوید. آماده باشید که در آینده کسانی که به مبارزه با خط اصیل انقلاب و امام و رهبری به میدان بیایند که از گزاره‌ها و نمادهای دینی استفاده کنند و این صحنه نزاع میان ایمان و کفر و نزاع میان اسلام ناب و اسلام التقاطی نیز نیست بلکه نزاع بر سر اولویت‌های ارزش‌های دینی است که نمونه‌های کوچکش در همین انتخابات گذشته مشاهده شد.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: اگر دروغ گفتن بد است‌، گرایش به غرب داشتن نیز بد است اما گرایش به غرب داشتن از دروغ گفتن خیلی بدتر است و کسانی که گرایش به غرب دارند در همین گفت‌وگوهای انتخاباتی گفتند که 4 سال است به ما خرافات گفته شده است که تمدن غرب در حال فرو ریختن است. این سخن گرایش به تمدن غرب را نشان می‌دهد که از صدها دروغ بدتر است.

* فتنه‌های آینده بر مبنای اشتباهات در تشخیص اولویت‌ها صورت می‌گیرد

پناهیان با بیان اینکه فتنه آینده از درون شعار های انقلابی شکل می‌‌گیرد و افزود: در آینده افرادی با نمادها و شعار های ارزشی به جنگ ارزش‌ها می‌آیند اما با پرده پوشی بسیار منافقانه پیچیده‌ای که نمی‌شود به این سادگی نامش را منافق گذاشت و ممکن است افرادی به اسم اینکه اینجا خونی به ناحق ریخته شده است، اشتباه کنند و با جمهوری اسلامی کنار نیایند اما خون به ناحق ریخته شده یک نفر با آبروی جمهوری اسلامی قابل مقایسه نیست که برخی این آبرو و عزت را در دنیا لکه‌دار کردند.

وی با پیش بینی این مساله که فتنه‌های آینده بر مبنای اشتباهاتی که در تشخیص اولویت‌ها صورت می‌گیرد، ادامه داد: در آینده فتنه‌هایی صورت می‌گیرد که افرادی با ادبیات دینی و انقلابی به میدان می‌آیند و از منابع دینی سند می‌آورند و به موضوعات مهم می‌پردازند و تنها چیزی که عامل نزاع است این است که اهم‌فی‌الاهم نمی‌شود و فقط افرادی در صراط مستقیم باقی می‌مانند که در این مسئله دارای تشخیص سالمی باشند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درخصوص تفسیر به رأی کردن‌ فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز گفت: وقتی که آداب گفت‌وگوی منطقی را رعایت کنیم از تحلیل و نقد درست خارج نمی‌شویم لذا اگر کسی گفته‌های رهبری را به گونه‌ای تفسیر کرد که نتیجه عکس مقصود ایشان به دست آمد، معلوم است که شیوه تحلیل او درست نبوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان تصریح کرد: وقتی حضرت امام (رحمةالله علیه) می‌فرمایند که «مهمترین اصل قانون اساسی ولایت فقیه است» یا «میزان رأی مردم است» و فردی با این سخن ایشان علیه ولایت فقیه قیام کند، معلوم است که شیوه منطقی در تحلیل سخنان امام (رحمةالله علیه) اتخاذ نکرده و به دنبال تحریف است.

وی اضافه کرد: شیوه منطقی در نظر گرفتن همه مبانی و جامعیت سخنان است و یادمان باشد که ما مقام معظم رهبری را به عنوان یک سیاستمدار اسلام ناب می‌شناسیم؛ یعنی کسی که رهبری سیاسی به شایستگی و به حق بر ایشان قرار گرفته است از این رو بحث تبعیت از ایشان به معنای تبعیت مرید و مرادانه نیست که آن نیز به جای خود ارزشمند و هدایتگر است اما بحث این است که سخنان ایشان دقیقاً مطالب عقلانی است و اگر کسی این تشخیص را نداشته باشد، نشان می‌دهد که عقلش ضعیف است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باید به هدایت‌های الهی که برای رهبر معظم انقلاب وجود دارد، اطمینان کنیم، گفت: لازم است که نخبگان جامعه مواضع تحلیلی و موضع‌گیری‌های ایشان را بشناسند و آن را مبنایی تشخیص دهند مانند مالک اشتر که حضرت علی علیه‌السلام فرمودند: «اگر مالک سؤالی داشته باشد و من نباشم و خودش برای یافتن پاسخ فکر کند، به جوابی خواهد رسید که اگر من بودم همان پاسخ را می‌دادم».

*باید با شفاف سازی مواضع دوپهلوی افراد برای مردم محرز شود

وی پیشنهاد کرد که همه بیانات رهبر انقلاب را مالک‌اشترگونه درک کنند و حتی اگر کلام رهبری به ما نرسید، در هر موضوعی بدانیم موضع رهبر انقلاب چیست. این شایسته‌ترین نوع پیروی است و مغایرتی با ولایت پذیری ندارد.

وی درباره ابعاد اقتصادی فتنه نیز اظهار داشت: مسلماً فتنه ابعاد گوناگونی دارد که یکی از ابعاد آن اقتصادی است و لازم است که در این عرصه روشنگری صورت گیرد. در دوران فتنه نبرد ما صرفاً با سرمایه‌داران زالو صفت نیست بلکه با پیاده‌نظام بی‌جیره و مواجبی است که مزدور بیگانه است و برخی از آنها مانند بسیجی‌ای که در راه اسلام جانفشانی می‌کند، در راه ابلیس تلاش می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون چگونگی برخورد با برخی چهره‌های سیاسی که در صحنه‌های مختلف از جمله فتنه سال گذشته مواضع دوپهلو اتخاذ کرده و می‌کنند، خاطرنشان کرد: باید نسبت به این افراد شفاف‌سازی شود و مواضع دوپهلوی آنها و ضعف آنها در این موضعگیری‌ها برای مردم محرز شود.

وی افزود: البته منظور این نیست که با آنها شعاری، توهینی یا تحقیری برخورد شود بلکه باید با آنها عقلانی برخورد کرد. باید از آنها سؤال شود که آیا شما می‌دانستید مماشات کردن با فتنه‌گران نتیجه زیانبار اینچنینی به بار خواهد آورد؟ اگر پاسخ مثبت بود که خائن بودن آنها مشخص می‌شود و اگر بگویند نمی‌دانستیم که شیوه تحلیلگری آنها خدشه‌دار است.


  
  
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
پیامهای عمومی ارسال شده
+ به طور جمعی تولد تون مبارک باد